فضا نگهدارنده ی دندان یکی از ابزار های اصلاح ناهنجاری های دندانی می باشد. این ابزار اغلب برای کودکانی که در سنین افتادن دندان هستند و زمان رویش دندان های دائمی آن هاست، مورد استفاده قرار  میگیرد. فضا نگهدار دندان یک دستگاه کوچک حلقه ای است که در فضای دندان افتاده یا از دست رفته قرار میگیرد تا جلوی حرکت دندان های مجاور را بگیرد و تا زمانی که دندان جدید شروع به رویش کند در دهان باقی می ماند. در سن افتادن دندان های شیری که حدودا 6-7 سال است می توانید کودکان خود را برای معاینه نزد داندانپزشک متخصص ارتودنسی در کلینیک اسمایل ارک بیاورید.

بهترین متخصص ارتودنسی در کرج دکتر حمید گلشاهی با استفاده از تجهیزات به روز دنیا امور مربوط به خدمات زیبایی و درمانی دندان را ارئه می دهد. شما می توانید برای انجام امور درمانی و انواع ارتودنسی در عظیمیه، گلشهر، گوهردشت به ما مراجعه نمایید. برای اطلاع از تعرفه دندانپزشکی 1402 و قیمت ارتودنسی در کرج با ما تماس بگیرید. 02632529735 

دندان‌های شیری نقش مهمی در رشد اولیه کودک شما دارند. آنها به کودک شما کمک می‌کنند تا صحبت کردن و درست غذا خوردن را یاد بگیرد و رشد دندان‌های دائمی زیرین او را هدایت کند. دندان‌های شیری اگرچه در نهایت می‌افتند، اما همچنان نیاز به مراقبت مناسب دارند.

در بسیاری مواقع در سنین دندانهای شیری، یک یا چند دندان شیری به علت پوسیدگی نیازمند کشیدن است. این اتفاق عامل شروع بسیاری مشکلات ارتودنسی میباشد. لذا والدین کودک باید آگاه باشند که در صورت خارج شدن دندان شیری حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه نموده و کودک جهت احتمال نیاز به استفاده از دستگاه به منظور باز شدن فضا برای دندان های دایمی جایگزین، معاینه شود. زیرا اگر فضای دندان دایمی از بین برود، مشکلات ارتودنسی با افزایش سن، تشدید میشود.

 

باز کردن فضا برای دندان دایمی در حال رویش

دلایل نداشتن فضا کافی رویش دندان

از دست دادن دندان‌های شیری

کودکان معمولاً 20 دندان شیری دارند، اما بین 28 تا 32 دندان بزرگسال در انتظار رویش و قرار گرفتن در دهان کودک شما هستند. دندان‌های شیری معمولاً تا زمانی که توسط یک یا چند دندان دائمی در حال ظهور بیرون زده شوند، در جای خود باقی می‌مانند. اما گاهی اوقات یک دندان شیری زودرس می‌افتد. ممکن است در اثر تصادف از بین برود یا آسیب ببیند. یا ممکن است در اثر پوسیدگی و عفونت آسیب ببیند. و گاهی به دلایل ژنتیکی، کودکان تمام دندان‌های شیری خود را در نمی آورند.

به هر دلیلی که کودک شما به دلیل از دست دادن دندان‌های شیری در لبخندش شکاف داشته باشد، دندان‌های اطراف می‌توانند به آن فضا جابجا شوند و به طور بالقوه رشد و قرارگیری صحیح دندان‌های دائمی آینده را مختل کنند. هنگامی که دندان‌های دائمی سعی می‌کنند بیرون بیایند، اگر فضای کافی برای آنها در فضایی که قرار است وجود داشته باشند نباشد، رویش آنها مسدود می‌شود.

فضا نگهدارنده

فضا نگهدارنده وسیله ای است که به صورت سفارشی ساخته شده تا متناسب با دهان کودک شما باشد. این دستگاه فضایی را که توسط دندان شیری از دست رفته باقی می‌ماند تا زمانی که دندان‌های دائمی رشد کنند، باز نگه می‌دارد. دستگاه‌ها کوچک هستند و کودکان معمولاً بدون مشکل با آنها سازگار می‌شوند.

هدایت دندان‌های دائمی در زمان بیرون آمدن به جایشان آسان‌تر از جابه‌جایی بعداً در جای خود است. بنابراین، فضا نگهدارنده ، درمان ارتودنسی بعدی را آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کنند.

 

باز کردن فضا برای دندان دایمی در حال رویش

نحوه کار کرد نگهدارنده فضا

ما در اسمایل آرک بیشتر نگهدارنده‌های فضا را از فلز می‌سازیم و آن‌ها را به شکل دهان فرزندتان به صورت سفارشی در می‌آوریم. در بیشتر موارد، نگهدارنده از یک نوار فلزی متصل به یک سیم مستطیلی شکل تشکیل شده است که در برابر دندان در سراسر شکاف قرار دارد. این عمل به طور موقت فضایی را که قبلاً دندان شیری بود حفظ می‌کند، بنابراین جایگزینی آن می‌تواند بدون انسداد رویش کند.

مداخله زود هنگام

حتی اگر دندان‌های کودک شما به‌طور طبیعی می‌افتند، ممکن است برای اطمینان از اینکه دندان‌های دائمی به درستی در جای خود رشد می‌کنند، به نگه‌دارنده‌هایی نیاز باشد. این می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات دندان‌های دائمی دیر بیرون می‌آیند. یا نگهدارنده فضا می‌تواند به کاهش شدت مال اکلوژن در حال ظهور کمک کند. مال اکلوژن اصطلاحی است که زمانی استفاده می‌شود که هنگام بسته شدن دهان، دندان‌های بالا و پایین به درستی مطابقت نداشته باشند.

برداشتن فضا نگهدارنده

هنگامی که دندان دائمی شروع به رویش می‌کند، باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از زمان و فرآیند مناسب برای برداشتن فضا نگهدارنده اطمینان حاصل کنید.

مراقبت از فضا نگهدارنده

رعایت یک روال بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌های کودک شما نه تنها ضروری است، بلکه به جلوگیری از هر نوع تحریکی که این اسپیسرها ممکن است ایجاد کنند نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، استفاده از دهان شویه‌ها به از بین بردن باکتری هایی که ممکن است روی لثه‌ها انباشته شده باشند نیز کمک کند.

شما می‌توانید برای انجام ارتودنسی در کرج و همچنین دریافت مشاوره در رابطه با باز کردن فضای برای دندان دائمی در حال رویش با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.02632529735

قیمت فضا نگهدارنده دندان کودک

دستگاه فضا نگهدارنده انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط دندان کودک و تشخیص پزشک نوع آن مشخص می گردد. نوع فضا نگهداره که ثابت باشد یا متحرک، دوطرفه یا یک طرفه بودن نگهدارنده، سن بیمار، تشخیص و میزان تخصص پزشک، هزینه های مربوط به لابراتوار و… همگی بر قیمت نهایی فضا نگهدارنده تاثیر خواهد گذاشت.

مدت زمان استفاده از فضا نگهدارنده چقدر است؟

مدت زمان استفاده از فضا نگهدارنده به عوامل مختلفی مانند نوع آن، سن کودک،شرایط رشد دندان ها و وضعیت دندان ها بستگی دارد. گاها طولانی می شود اما دائمی نیست. هنگامی که دندان های دائمی جوانه بزند باید نگهدارنده را باز کنند تا مانع رشد طبیعی و درست دندان نشود. اما گاهی با افتادن دندان های شیری مجاور مجبور به باز کردن نگهدارنده میشوند. در هر حال تشخیص دندان پزشک مشخص میکند مدت زمان استفاده از نگهدارنده چقدر است.

سوالات متداول

آیا فضا نگهدارنده انواع مختلفی دارد؟

چندین نوع مختلف فضا نگهدارنده وجود دارد. آنها می‌توانند ثابت (غیر قابل جابجایی) یا قابل جابجایی باشند. در حالی که نگهدارنده‌های فضا را می‌توان از فلزیا ترکیبی از مواد ساخت، یکی از رایج‌ترین طرح‌های نگهدارنده فضا، یک نوار فلزی ساده با سیم متصل است.

روش قرار دادن فضا نگهدار چگونه است؟

قرار دادن یک نگهدارنده فضای ثابت یک فرآیند دو مرحله ای است. مرحله ۱: در طول قرار اولیه، از دندان‌های کودک شما قالب گرفته می‌شود. برداشت برای ایجاد یک نگهدارنده فضای سفارشی استفاده خواهد شد. مرحله ۲: در طول قرار دوم، نگهدارنده فضا را وصل می‌کنیم. ما تناسب را بررسی می‌کنیم و هر گونه تنظیمات لازم را انجام می‌دهیم تا به خوبی جا بیفتد و راحت باشد.

5/5 - (22 امتیاز)

13 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ارتودنسی با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      شما می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره با شماره های ۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶ تماس حاصل فرمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      کرج ، عظیمیه، میدان مهران، بلوار شریعتی، جنب بیمارستان تخت جمشید، ساختمان پزشکان کورش طبقه ۸ واحد ۸۰۴ (کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک)

  1. سلام وقتتون بخیر،
    برای دندان کودک 8 ساله ارتودنسی بهتر است یا فضا نگهدارنده دندان؟

    1. سلام دوست عزیز انتخاب روش درمان بر عهده ی پزشک متخصص ارتودنسی می باشد که باتوجه به شرایط دندان کودک شما تعیین میگردد. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. 02632529735

  2. سلام وقتتون بخیر،
    برای دندان کودک 8 ساله ارتودنسی بهتر است یا فضا نگهدارنده دندان؟

  3. سلام وقت بخیر درمان پوسیدگی دندان کودک هم انجام میدهید؟

    1. سلان شیوا عزیز،
      بله برای دریافت نوبت از کلینیک اسمایل آرک با ما تماس بگیرید. 02632529735

    1. سلام مرجان عزیز،
      تشخیص درمان ناهنجاری فک و دندان بر عهده ی پزشک متخصص می باشد. اما برای درمان ناهنجاری فک در سنین کودکی از فیس ماسک ها می توان استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *