یکی از درمان های مربوط به ناهنجاری های دندان و فک ترکیبی از ارتودنسی و جراحی فک می باشد. در این روش معمولا ابتدا دندان ها ارتودنسی می شوند و پس از یکی از فک ها یا هر دو مورد عمل جراحی قرار می گیرد و سپس دوباره دندان ها ارتودنسی خواهند شد. مدت زمان ارتودنسی بعد از جراحی فک مشخص نمی باشد و معمولا جراحی فک بدون ارتودنسی صورت نمیگیرد.

این عمل تغییرات مثبت بسیار زیادی در ظاهر، نحوه ی صحبت کردن، غذا خوردن و تنفس فرد ایجاد می کند. به این عمل ارتوسرجری نیز گفته میشود که طول درمان آن با توجه به تشخیص پزشک خواهد بود. بهترین متخصص ارتودنسی در کرج دکتر حمید گلشاهی می تواند مشاور شما در این زمینه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارتوسرجری فک و هزینه جراحی فک و ارتودنسی با ما تماس بگیرید. 02632529735

ارتودنتیست‌ها به درمان نامناسب بودن دندان‌ها (فاصله یا شلوغی) و همچنین مشکلات بایت (مال اکلوژن) می‌پردازند. گاهی اوقات این مال اکلوژن‌ها فقط به این دلیل نیست که دندان‌ها در موقعیت‌های نامناسب قرار دارند، بلکه به این دلیل است که فک‌ها دچار مشکلاتی هستند.

به عنوان مثال می‌توان به فک پایینی که خیلی کوچک یا خیلی بزرگ است یا رشد نامتقارن فک که باعث کج شدن نیش و لبخند می‌شود، اشاره کرد. هنگامی که مشکلات رشد فک در سنین پایین مشخص می‌شود، اغلب می‌توان روش‌های ارتوپدی دندانی صورت را برای اصلاح یا کاهش میزان ناهماهنگی فک با هدایت رشد فک اجرا کرد. هنگامی که رشد کامل شود، اصلاح آن دشوارتر می‌شود.

جراحی فک و صورت توسط یک جراح دهان و فک و صورت و به منظور اصلاح بسیاری از ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی جزئی و اساسی از جمله نامرتبی فک و دندان‌ها انجام می‌شود. اشخاصی که تحت جراحی فک پایین قرار می‌گیرند از مزیت بهبود عملکرد مفاصل فک (برای مثال، جویدن، صحبت کردن و تنفس) بهره‌مند خواهند شد.

با اینکه ممکن است ظاهر بیمار در اثر جراحی بطور چشمگیری بهبود یابد، اما جراحی فک و صورت عمدتاً جهت اصلاح مشکلات عملکردی انجام می‌شود. در واقع برای اصلاح مشکلات فکی جدی که با ارتودنسی درمان نشده اند، می توان از جراحی فک کمک گرفت. در اغلب موارد، قبل و همچنین پس از جراحی فک و تا زمان بهبودی کامل، بریس های ارتودنسی روی دندان بیمار قرار دارند. متخصص ارتودنسی می تواند با جراح فک و صورت برای مشخص کردن برنامه درمانی مشورت و همکاری داشته باشد. جراحی فک پس از توقف رشد یعنی حدودا در سنین ۱۴ تا ۱۶ سالگی برای خانم ها و ۱۷ تا ۲۱ سالگی برای آقایان قابل انجام است. در صورتی که بیمار به هر یک از شرایط زیر دچار بود، باید جراحی فک انجام دهد.

افرادی که نیاز به جراحی فک دارند

۱- نواقص مادرزادی
۲- درد مزمن فک یا مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)
3- تنفس غیر ارادی از راه دهان
۴- عدم روی هم قرار گرفتن لب ها بدون فشار و زور خود شخص
۵- ضربه یا آسیب به فک یا صورت
۶- اُپن بایت
۷- جلوآمدگی فک ها
۸- عقب ماندگی چانه و فک پایین
۹- وجود تومور در فک

درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک

ارزیابی نیاز شما به جراحی فک اصلاحی

دندانپزشک، متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت شما با هم کار خواهند کرد تا مشخص کنند که آیا شما کاندید جراحی فک اصلاحی یا ارتوگناتیک هستید یا خیر. جراح فک و صورت تشخیص می‌دهد که کدام روش جراحی فک اصلاحی مناسب است و عمل جراحی را انجام می‌دهد. درک این نکته مهم است که درمان شما، که احتمالاً شامل ارتودنسی قبل و بعد از جراحی خواهد بود، ممکن است چندین سال طول بکشد تا تکمیل شود. جراح فک و صورت و ارتودنتیست شما می‌دانند که این یک تعهد بلند مدت برای شما و خانواده شما است. آنها سعی خواهند کرد تا زمان مورد نیاز برای درمان شما را به طور واقع بینانه تخمین بزنند.

جراحی اصلاحی فک ممکن است تمام یا بخشی از فک بالا، فک پایین و چانه را تغییر مکان دهد. هنگامی که به طور کامل در مورد و گزینه‌های درمانی خود مطلع شدید، تیم دندانپزشکی بهترین دوره درمانی را برای شما تعیین می‌کنند.

هزینه ارتوسرجری

هزینه‌های ارتوسرجری به مجموعه‌ای از عوامل وابسته است. این هزینه‌ها می‌تواند شامل مواردی نظیر مشاوره اولیه، تست‌ و آزمایش ها، میزان نامرتبی های دندان و فکین و تغییراتی که نیاز به انجام آن‌ است و همچنین دستمزد ارتودنتیست و جراح فک باشد. علاوه بر این، هزینه ارتودنسی به هزینه جراحی دو فک اضافه می شود. هزینه ارتوسرجری یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای بهبود عملکرد، زیبایی و اعتماد به نفس بیمار است. این درمان می‌تواند زندگی بیمار را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. بنابراین برای اینکه اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید بهتر است تا با یک متخصص ارتودنسی و متخصص جراحی فک مشورت داشته باشید. دکتر حمید گلشاهی بهترین متخصص ارتودنسی در کرج درکلینیک اسمایل پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. برای دریافت نوبت مشاوره با ما تماس بگیرید. 02632529735

روند جراحی فک

قبل از جراحی، بریس‌های ارتودنسی دندان‌ها را به موقعیت جدیدی منتقل می‌کنند. از آنجایی که دندان‌های شما در موقعیتی قرار می‌گیرند که پس از عمل جراحی به یکدیگر متصل می‌شوند، ممکن است در ابتدا فکر کنید که بایت شما بدتر می‌شود تا بهتر شود. با این حال، زمانی که جراح فک و صورت شما در حین جراحی فک‌های شما را تغییر می‌دهد، دندان‌های شما باید به درستی روی هم قرار گیرند.

با نزدیک شدن به اتمام درمان ارتودنسی قبل از جراحی، سوابق اضافی یا به روز شده، از جمله اشعه ایکس، تصاویر و مدل‌های دندان‌های شما، ممکن است برای کمک به جراحی شما گرفته شود.

بسته به روش، جراحی فک اصلاحی ممکن است تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان، مرکز جراحی سرپایی یا در مطب جراحی دهان و فک و صورت انجام شود. عمل جراحی ممکن است از یک تا چند ساعت طول بکشد تا کامل شود.

جراح فک و صورت شما استخوان‌های فک را مطابق با نیازهای خاص شما تغییر مکان می‌دهد. در برخی موارد، استخوان ممکن است اضافه شود، برداشته شود یا تغییر شکل دهد. صفحات جراحی، پیچ‌ها، سیم‌ها و نوارهای لاستیکی ممکن است برای نگه داشتن فک‌های شما در موقعیت‌های جدیدشان استفاده شوند. معمولاً برش‌هایی در داخل دهان ایجاد می‌شود تا جای زخم قابل مشاهده را کاهش دهد. با این حال، برخی موارد نیاز به برش‌های کوچک در خارج از دهان دارند. در مواقعی که این امر ضروری است، سعی می‌شود تا ظاهر آنها به حداقل برسد.

پس از جراحی، جراح دستورالعمل‌هایی را برای یک رژیم غذایی اصلاح‌شده، که ممکن است شامل جامدات و مایعات باشد، و همچنین برنامه‌ای برای انتقال به یک رژیم غذایی عادی ارائه می‌دهد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

بهبود پس از جراحی فک

درد پس از جراحی فک اصلاحی به راحتی با دارو کنترل می‌شود و بیماران به طور کلی می‌توانند از یک تا سه هفته پس از جراحی به محل کار یا مدرسه بازگردند، بسته به احساسشان. در حالی که مرحله بهبود اولیه حدود شش هفته است، بهبود کامل فک‌ها بین 9 تا 12 ماه طول می‌کشد.

جراحی فک اصلاحی دندان‌ها و فک‌های شما را به موقعیت هایی می‌برد که متعادل تر، عملکردی و سالم تر باشند. اگرچه هدف از این جراحی بهبود بایت و عملکرد شماست، اما برخی از بیماران بهبودهایی در ظاهر و گفتار خود نیز تجربه می‌کنند. نتایج جراحی فک اصلاحی به همراه ارتودنسی می‌تواند تاثیر چشمگیر و مثبتی بر بسیاری از جنبه‌های زندگی شما داشته باشد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر  در رابطه با درمان ترکیبی ارتودنسی در کرج و جراحی فک و دریافت وقت مشاوره با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید. 02632529735

سوالات متداول

براکت‌ها بعد از جراحی فک چه مدت باید روی دندان باشند؟

برای اصلاح کامل بایت شما بین 6 تا 18 ماه ارتودنسی بعد از جراحی فک شما طول میکشد. جراحی فک، فک‌ها را در یک راستا مناسب با یکدیگر قرار میدهد و بریس‌ها دندان‌های شما را در این موقعیت جدید ردیف میکنند.

بهترین سن برای انجام جراحی فک چه زمانی است؟

زمان مناسب برای جراحی فک پس از توقف رشد فک است، معمولاً در سال‌های آخر نوجوانی معمولاً 17 تا 21 سالگی میباشد.

5/5 - (23 امتیاز)

10 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ارتودنسی با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا درمان ارتودنسی آغاز می‌شود و پس از آن جراحی فک انجام می‌شود.

  1. سلام
    بعد از انجام جراحی فک بازهم ارتودنسی روی دندان ها هست یا خیر؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله – بعد از انجام جراحی فک ادامه درمان ارتودنسی دنبال می‌شود.

    1. سلام محمد علی عزیز،
      پاسخ به این سوال ممکن نیست ارتوسرجری یک درمان به نسبت طولانی می باشد زیرا شامل سه مرحله است. و مدت زمان تمامی این مراحل توسط پزشک متخصص تعیین میگردد و به عواملی مانند نوع ناهنجاری فک و دندان بستگی دارد.

  2. سلام وقت بخیر
    آیا جلو بودن فک پایین با جراحی رفع می شود یا ارتودنسی هم نیاز است؟

    1. سلام دوست عزیز،
      این مورد توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط فک تعیین می گردد پس برای دریافت مشاوره و نوبت با کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *