دیاستم یا فاصله بین دندانی، فضای خالی بین دو یا چند دندان است. این فاصله معمولاً بین دندان‌های جلویی فک بالا ایجاد می‌شود. دیاستم‌ها می‌توانند دلایل مختلفی مانند سایز نامتناسب دندان‌ها، از بین رفتن دندان، فرنوم لبی بزرگ (بافتی که از درون لب به سمت لثه گسترش یافته است) و پروتروژن یا اورجت دندان‌ها. برای بستن دیاستم یا همان پر کردن فاصله دندان جلو در زیبایی افراد و جلب اعتماد به نفس آن ها می تواند بسیار موثر باشد و لبخند افراد زیبا تر کند. هزینه بستن فاصله بین دندان ها با توجه به روش انجام آن متفاوت می باشد. اغلب بهترین راه برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده از ارتودنسی است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد، اما بستگی به نتیجه دلخواه شما دارد.

دیاستم یا فضاهای بین دندانی یکی از دلایل اصلی بیماران برای اصلاح لبخند خود است. دیاستم دندانی را با دو روش می توان درمان نمود.

روش اول : ارتودنسی دندان

روش دوم: درمان های زیبایی ( ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی).

این که کدام روش درمان برای هر فرد بهتر است پس از معاینه و ارزیابی های کامل مشخص می شود. شما می توانید برای تشخیص روش درمان با کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید. دکتر مریم منتتظری شاهتوری متخصص ترمیمی دندان در عظیمیه، گوهردشت، جهانشهر، مهرشهر و دیگر نقاط کرج می باشد. ایشان هم چنین در زمینه ی تمامی امور مربوط به زیبایی و درمان دندان تخصص دارند برای مشاوره و دریافت نوبت ارتودنسی، لمینیت دندان در کرج با ما تماس بگیرید. 02632529735

 

بستن دیاستم (فضاهای بین دندانی)

دیاستم (فضاهای بین دندانی) چیست؟

دیاستما فضایی بین دو دندان است، اغلب دندان‌های بالایی جلو (خط وسط)، اما فاصله بین هر دو دندان ممکن است رخ دهد.

فاصله بین دندان‌ها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. شکاف‌ها در کودکانی که دندان‌های شیری دارند رایج است، اما اغلب با بیرون آمدن دندان‌های بزرگ‌تر، فضای بین دندان‌ها از بین می‌رود. همه افراد مجموعه کاملی از دندان‌های بالغ را ندارند، بنابراین دندان از دست رفته ممکن است دلیل این شکاف باشد.

بافت بزرگ در بالای لثه بالای دندان‌های جلویی (به نام فرنوم لبی) نیز می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. جراحی جزئی می‌تواند بافت مشکل را کاهش دهد. برخی از افراد به دلیل بزرگتر بودن استخوان فک از دندان هایشان بین دندان هایشان فاصله دارند. اعمالی مانند فشار زبان یا مکیدن شست بر روی دندان‌های جلویی بالایی فشار وارد می‌کند و باعث جدا شدن آنها از هم می‌شود.

دیاستما یک نوع مال اکلوژن، ناهماهنگی دندان‌ها یا نیش است. سایر اشکال مال اکلوژن شامل اوربایت، آندربایت، کراس بایت، دندان‌های شلوغ، دندان‌های کج و روی هم قرار دارند می‌باشد.

برخی از بزرگسالان با بالغ شدن متوجه شکاف هایی می‌شوند که بین دندان هایشان ایجاد می‌شود. این نگرانی ممکن است انعکاسی از مشکلات لثه باشد که حمایت دندان‌ها را کاهش می‌دهد و باعث بیرون آمدن آنها می‌شود. این موضوع ممکن است در نوجوانان مبتلا به اشکل‌های شدیدتر بیماری لثه نیز دیده شود.

مشکل فضای بین دندان ها

چند مشکل در مورد فاصله بین دندان‌ها وجود دارد که ممکن است باعث شود فرد به فکر بستن این شکاف‌ها با درمان ارتودنسی باشد.

سلامت لثه

شکاف بین دندان‌ها ممکن است به دلایل شکل و عملکرد بسته شود. غذاهای سفت مانند چیپس سیب زمینی و نان خرد شده می‌توانند به لثه‌های نرم آسیب برسانند.

نگرانی‌های دندانپزشکی

رسوبات پلاک می‌تواند بین دندان‌ها با فاصله ایجاد شود و منجر به بوی بد دهان و پوسیدگی دندان شود. بیماری پریودنتال (لثه) بیشتر در لثه‌های محافظت نشده رخ می‌دهد. با گذشت زمان، بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به لق شدن دندان در لثه شود و در موارد شدید باعث افتادن دندان‌ها شود.

اگر فضاها در نتیجه بیماری لثه ایجاد می‌شوند، قبل از اینکه متخصص ارتودنسی بتواند فضاها را با انواع دستگاه‌ها مانند بریس‌ها یا ترازهای شفاف ببندد، درمان بیماری لثه برای شما ضروری است. ارتودنتیست شما می‌تواند شما را معاینه کند و تشخیص دهد که آیا این شکاف‌ها ثانویه بیماری لثه ایجاد می‌شوند یا خیر.

 

بستن دیاستم (فضاهای بین دندانی)

 

زیبایی شناسی

در بسیاری از افراد، فاصله بین دندان‌ها مشکلی ایجاد نمی کند و هیچ دلیل پزشکی برای از بین بردن فاصله وجود ندارد. برخی از افراد ظاهر فضای بین دندان‌های خود را دوست ندارند. این شکاف‌ها باعث می‌شود که هنگام صحبت یا لبخند زدن احساس بدی داشته باشند.

علت فاصله بین دندان ها چیست؟

به وجود آمئن فاصله بین دندان ها می تواد عوامل مختلفی داشته باشد. گاها منبع ارثی دارند و دندان ها به طور طبیعی بیش از حد کوچک هستند و با فاصله از یکدیگر رشد میکنند. زمانی که یکی از دندان ها به هر دلیلی بشکند، بیفتد یا از بین برود، فاصله ی ایجاد شده سبب فاصله بین دندان های دیگر نیز می شود. گاهی به دلیل اندازه نامتناسب فک و دندان ها در شرایطی که فک بزرگ باشد و دندان ها کوچک باشند، فاصله ایجاد میشود.داشتن بیماری های لثه و مکیدن انگشت نیز در ایجاد فاصله موثر اند.مورد بعدی وجود فرنوم بین دندان است، فرنوم در واقع یک بافت نرم دهانی است که لب بالا را به قسمت بالای لثه دندان های جلو وصل می کند. گاهی این بافت بیش از حد بزرگ و سفت می شود که می تواند بین دو دندان جلو فاصله ایجاد کند.

گزینه‌های درمان ارتودنسی برای بستن فضای بین دندانی

درمان‌های ارتودنسی مختلفی برای بستن فاصله بین دندان‌ها از جمله ارتودنسی معمولی و ارتودنسی لینگوال  ، اینویزیلاین و سایر گزینه‌های دندانی وجود دارد.

بریس با کش الاستیک

بریس‌ها با کشیدن دندان‌ها در جای خود با براکت ها، سیم و کش الاستیک کار می‌کنند. نوارهای الاستیک کوچکی که در یک زنجیره به هم متصل شده اند می‌توانند دندان‌ها را به هم حرکت داده و شکاف‌ها را ببندند. کش الاستیک رنگی روی براکت‌های متصل به دندان‌ها قرار می‌گیرد.

کش‌های الاستیک می‌توانند شکاف‌ها را در کمتر از شش هفته تا شش ماه ببندند. پاور زنجیرها اغلب آخرین مرحله در بریس‌ها هستند زیرا مشکلات دیگری مانند تراز دندان‌ها قبل از بستن شکاف‌ها درمان می‌شوند.

مدت زمانی که بیماران به بریس‌ها و کش‌های الاستیک نیاز دارند می‌تواند بر اساس چندین نوع متفاوت باشد، از جمله:

 

گزینه‌های ارتودنسی زیبایی

اگر نگران ظاهر بریس‌های فلزی هستید، گزینه ارتودنسی های شفاف یا ارتودنسی لینگوال وجود دارد. براکت‌های شفاف مانند براکت‌های فلزی عمل می‌کنند و براکت‌های فلزی با براکت‌های سرامیکی نیمه شفاف که با دندان‌ها ترکیب می‌شوند جایگزین شده اند.

بریس‌های لینگوال در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند تا دیده نشوند. در حالی که بریس‌های لینگوال مشکلات زیبایی ندارند، معایبی وجود دارد که باید در نظر گرفت.

هر یک از براکت‌های بریس‌های لینگوال باید متناسب با دندان باشند، بنابراین آنها گزینه گران‌تری نسبت به بریس‌های فلزی و شفاف هستند. ممکن است لازم باشد از بریس‌های لینگوال کمی بلندتر از بریس‌های معمولی استفاده کنید. آنها قدرت یکسانی برای کشیدن دندان در جای خود ندارند. بریس‌های لینگوال می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در تکلم شوند که با تمرین صحبت کردن کاهش می‌یابد.

اینویزیلاین

اینویزیلاین یک گزینه برای برخی از بیماران مبتلا به شکاف است، اما برای برخی دیگر مناسب نیست. بیشتر استفاده از آن به اندازه شکاف بستگی دارد. شکاف‌های کوچک را می‌توان با ترازهای پلاستیکی شفاف بست ، اما اگر شکاف بزرگ باشد، ممکن است ترازکننده‌ها دندان‌ها را به اندازه‌ای که لازم است به هم نکشند و بیمار به بریس نیاز داشته باشد.

برخی از افراد ممکن است ترکیبی از تراز کننده‌های Invisalign و باندینگ یا روکش‌ها را برای بستن شکاف بزرگ انتخاب کنند. روکش‌ها و باندینگ گزینه‌های طولانی مدتی هستند، اما مانند بریس‌ها ماندگار نیستند.

بستن فاصله بین دندان‌ها یکی از ساده ترین موارد ارتودنسی در مقایسه با سایر انواع مال اکلوژن است.

شما می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره در رابطه با بستن فضاهای بین دندانی با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.02632529735

سوالات متداول

هزینه بستن دیاستم (فضاهای بین دندانی) چقدر است؟

جهت اطلاع از قیمت بستن دیاستم (فضاهای بین دندانی) و مشاوره حضوری با متخصصان ما در اسمایل آرک تماس بگیرید.

چطوری می‌توانیم با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک ارتباط برقرار کنیم؟

جهت ار تباط با متخصصان ما در اسمایل آرک از طریق شماره‌های زیر اقدام فرمایید. ۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ - ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

چطوری میشه فاصله بین دندان‌هارو از بین برد؟

درمان‌های ارتودنسی مختلفی برای بستن فاصله بین دندان‌ها از جمله ارتودنسی معمولی و ارتودنسی لینگوال ، اینویزیلاین و سایر گزینه‌های دندانی وجود دارد.

5/5 - (6 امتیاز)

6 پاسخ

    1. سلام وقتتون بخیر
      جهت اطلاع از قیمت با متخصصان ما در کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید. شماره های تماس: ۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      جهت اطلاع از قیمت و مشاوره حضوری با متخصصان ما در کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید. شماره تماس:۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      اردس ما: کرج ، عظیمیه، میدان مهران، بلوار شریعتی، جنب بیمارستان تخت جمشید، ساختمان پزشکان کورش طبقه ۸ واحد ۸۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *