تاثیر سیگار بر لثه

فهرست مطالب

تاثیر سیگار بر لثه: حتما پیش از این بارها هشدارهای زیادی درباره مصرف سیگار شنیده اید و بارها خوانده اید که ترک سیگار خطرات بیماریهای جدی را تا حد زیادی کاهش میدهد. وقتی صحبت از بیماریهای مربوط به سیگار به میان می آید، همه به یاد مشکلات تنفسی و سرطان ریه می افتند اما کمتر کسی به بیماری و عفونت لثه به عنوان یکی از عوارض سیگار توجه میکند.جالب است بدانید نیمی از بیماریهای لثه در افراد سیگاری و به خاطر سیگار کشیدن ایجاد میشود. بیماری مزمن (طولانی مدت) لثه میتواند به از دست دادن دندان منجر شود.

دیوید البرت استادیار دانشکده علوم دندانپزشکی کلمبیا میگوید: “مطالعات نشان داده اند که مصرف تنباکو یکی از مهمترین عوامل بیماری پریودنتال است. “ بیماری پریودنتال به عفونت حاصل از باکتریها در لثه گفته میشود. عفونت بافتهای نرم و استخوان فک را که دندان را نگه داشته اند، از بین میبرد. باکتریها در جرم و پلاک دهان جمع میشوند و باعث تشکیل شیارهای عمیقی در اطراف دندان میشوند که به آنها پاکِت گفته میشود. واکنش بدن به جرم و پلاک منجر به تجزیه استخوان و لثه میشود. ما در این مقاله قصد داریم تاثیر سیگار بر لثه را شرح دهیم.

تاثیر سیگار بر لثه

تنباکو باعث ایجاد مشکلاتی در لثه می‌شود که از درد تا ظاهر را در بر می‌گیرد و هم چنین شکل دندان ها را نیز تغییر می دهد که در این صورت می توانید از کامپوزیت ونیر برای زیبایی دندان هایتان استفاده کنید. استفاده از تنباکو در هر شکل، از جمله سیگار و جویدن تنباکو، می‌تواند تارتار را در دهان افزایش دهد و جریان بزاق را که باعث می‌شود تا باکتری‌های مضر پاک شوند، کاهش می‌دهد. وقتی سیگار می‌کشید، ممکن است متوجه مشکلی در لثه‌ها شوید، مانند:
• حساسیت و قرمزی
• خونریزی حین مسواک زدن دندان‌ها یا کشیدن نخ دندان
• از دست دادن دندان
• تجمع چرک بین دندان‌ها
• درد هنگام جویدن
• بوی بد دهان
• شل شدن و فیت نشدن دندان‌ها مصنوعی
• عقب رفتن خط لثه
این علائم بیماری پریودنتال است و باید بلافاصله توسط دندانپزشک خانواده بررسی شود. آن‌ها می‌توانند از طریق بسیاری از راه حل‌هایی که از ساده تا پیچیده وجود دارند، درمان را انجام دهند. از جمله:
• دهانشویه ضد میکروبی
• آنتی بیوتیک های خوراکی
• ژل داکسی سیکلین
• عمل جراحی استخوان
• پیوند بافت نرم
• جراحی فلاپ برای حذف جرم از جیب‌های زیر لثه
• تمیزکاری عمیق

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر