ترمیم دندان شکسته

فهرست مطالب

دندان شکسته گاهی می‌تواند یک مشکل جدی محسوب شود زیرا شما را از لبخند زدن باز می‌دارد و اعتماد به نفس را از بین می‌برد. برخی از دلایل رایج شکستن دندان خوردن غذاهای سفت مانند آب نبات یا تکه یخ، تصادفات و آسیب دندان است.

با این حال، خبر خوب این است که دندانپزشکی مدرن به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته، راه حل هایی برای اکثر مشکلات دندانی دارد. خدمات دندانپزشکی وجود دارد که درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی را به بیماران ارائه می‌دهد. تنها کاری که بیمار باید انجام دهد این است که در صورت شکستگی دندان در وهله اول با دندانپزشک مشورت کند. دندانپزشک بیمار را در مورد بهترین گزینه برای درمان این مشکل راهنمایی می‌نماید.

ترمیم دندان شکسته: خواه دندان شکسته جلویی باشد که باعث شده احساس خودآگاهی داشته باشید، یا شکستگی دندان عقل که باعث درد شما می شود، هیچ کس نمی خواهد با دندان های آسیب دیده زندگی کند.

خوشبختانه، دندان شکسته معمولاً یک مشکل جدی نیست و اگر به سرعت عمل شود، می توان آن را به راحتی برطرف کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخی از علل احتمالی دندان های شکسته ، چگونگی تشخیص آسیب دیدگی دندان و راه های ترمیم دندان شکسته ادامه مطلب را بخوانید.

چه چیزی باعث شکستگی دندان می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در نهایت با دندان شکسته مواجه شوید چه به صورت تصادفی یا به دلیل یک بیماری جدی تر سلامت دندان.

ترمیم دندان شکسته

برخی از شایع ترین علل آسیب دندان عبارتند از:

• گاز گرفتن چیزی سخت: ممکن است به اندازه کافی بدشانس بوده باشید که در هنگام فشار دادن روی چیزی جامد، یک تکه کوچک از دندان خود را از دست بدهید. شایع ترین عامل این نوع آسیب دندان، غذاهای سفت مانند شیرینی های آب پز، هسته های میوه، تکه های یخ یا استخوان ها هستند.

• دندان قروچه (براکسیسم): افرادی که دندان های خود را به هم می سایند معمولاً در هنگام خواب یا زمانی که استرس یا اضطراب دارند این کار را انجام می دهند. ساییدن دندان ها روی هم می تواند فشار شدیدی بر آنها وارد کند و ممکن است منجر به ساییدگی یا شکستگی دندان ها شود.
  • بیماری لثه: اگر بیماری لثه تا حد از دست دادن استخوان پیشرفت کرده باشد (پریودنتیت شدید)، دندان‌های شما بیشتر مستعد شکستگی ریشه هستند .

دندان شکسته چه حسی دارد؟

بسته به اینکه  دندان شما چقدر شکسته شده است، علائم و نشانه های دندان شکسته می تواند متفاوت باشد. با این حال، اغلب اوقات، دندان شکسته زمانی که آن را گاز می‌گیرید دردناک خواهد بود. همچنین ممکن است به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد حساس شود و در هنگام خوردن چیزهایی با درجه حرارت شدید مانند بستنی یا سوپ داغ باعث درد یا ناراحتی شود.

این به این دلیل است که بریدگی یا ترک در مینای دندان (لایه سخت و سفید خارجی دندان شما) می تواند اعصاب و رگ های خونی پالپ (بافت نرم داخلی دندان های شما) را در زیر آن نمایان کند و منجر به افزایش درد و حساسیت دندان شود .

عوامل ایجاد حساسیت دندان

اگر دندان شکسته شما درمان نشود ممکن است شروع به ایجاد درد کند، حتی زمانی که نمی‌جوید، زیرا ترک‌های عمیق در نهایت می‌تواند منجر به عفونت بافت پالپ شود که ممکن است بر استخوان و لثه نزدیک دندان شکسته تأثیر بگذارد.

نحوه مراقبت از دندان شکسته

اگر دندان شما شکسته، بریده شده یا شکسته است، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در غیر این صورت، دندان شما ممکن است بیشتر آسیب ببیند یا عفونی شود و احتمالاً باعث از دست دادن دندان شما شود.

• اگر دندان دردناک است، از استامینوفن یا مسکن دیگری استفاده کنید. دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • اگر شکستگی باعث ایجاد لبه تیز یا ناهموار شده است، آن را با یک تکه پارافین مومی یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدن زبان یا داخل لب یا گونه جلوگیری کنید.
  • اگر مجبورید غذا بخورید، غذاهای نرم بخورید و از گاز گرفتن دندان شکسته خودداری کنید.

ترمیم دندان شکسته بستگی به میزان آسیب دیدگی آن دارد. اگر تنها یک تکه کوچک از مینای دندان پاره شد، تعمیر معمولاً می تواند به سادگی در یک بازدید مطب انجام شود. یک دندان به شدت آسیب دیده یا شکسته ممکن است به یک روش طولانی تر و پرهزینه تر نیاز داشته باشد.

نحوه ترمیم دندان شکسته

البته، هیچ یک از ما نمی خواهیم با دندان جلویی تراشیده یا دندان شکسته دردناک راه برویم. خبر خوب این است که دندانپزشک معمولاً می تواند دندان شکسته یا شکسته را به راحتی ترمیم کند.

متأسفانه، هنگامی که یک ترک در دندان شما به زیر خط لثه کشیده شود، قابل ترمیم نیست و به جای آن باید کشیده شود (برداشته شود).

برخی از گزینه های ترمیم دندان

1. تاج

تاج ها می توانند در پوشاندن کل قسمت آسیب دیده مفید باشند. آنها یک راه حل مناسب برای دندان های شکسته هستند. آنها ضخیم تر از روکش ها هستند و شکل و ظاهر دندان را باز می گرداند. به طور معمول، تاج ها از فلز، چینی و سرامیک ساخته می شوند. دندانپزشکان آن را ایمن ترین گزینه برای تعمیر یا ترمیم دندان های پوسیده یا شکسته می دانند.

1. روکش ها

پوسته های رنگی سفارشی از پرسلن یا مواد رزین کامپوزیت استفاده می کنند. ونیرها محبوب ترین راه حل آرایشی و ترمیمی برای بهبود لبخند شما هستند. اگر از دست دادن دندان دلیل ترس شما برای لبخند زدن است، روکش و بریج دندان بهترین گزینه است. هدف فرآیند دندانپزشکی رسیدگی به مسائل دندانی و زیبایی است.

1. ایمپلنت دندان

این یک روش گسترده برای ترمیم دندان های شکسته – به ویژه دندان های نزدیک خط لثه است. این یک فرآیند ساده است که در آن دندانپزشکان دندان شکسته را برمی دارند و ایمپلنت را تعمیر می کنند.

1. پیوند

بسیاری از دندانپزشکان باندینگ را به عنوان روشی با کمترین مشکل دندان برای دندان آسیب دیده در نظر می گیرند. دندانپزشکان از یک تراشه بدون عارضه از مواد کامپوزیت برای اصلاح و بهبود ظاهر دندان استفاده می کنند. نور آبی سپس قالب کامپوزیت را سخت می کند و دندان را ثابت می کند.

1. کانال ریشه

هم شکستگی و هم ترک خوردگی دندان می تواند منجر به ایجاد پالپ عفونی شود که در فضای خالی دندان ایجاد می شود. دندانپزشکان برای درمان دندان های شکسته در چنین شرایطی کانال ریشه را پیشنهاد می کنند. آنها ابتدا عفونت را از بین می برند و سپس یک تاج برای جلوگیری از گسترش عفونت قرار می دهند.

1. پر کردن

پرکردن دندان یکی از ایمن ترین روش های دندانپزشکی است که دندانپزشکان برای تعمیر دندان های شکسته استفاده می کنند. دندانپزشک با استفاده از مواد ترمیم کننده دندان های ترک خورده یا شکسته را به طور موقت تعمیر می کند. اگر دندان شما دچار پوسیدگی شده باشد، فرآیند دندانپزشکی مفید است. بدون درد و مقرون به صرفه است.

1. سیلانت دندان

سیلانت های دندانی ایده آل برای رفع سوراخ های دندان، از دندان عفونی و ترک خورده شما محافظت می کنند. سیلانت ها همچنین به عنوان یک مانع در برابر باکتری های ایجاد کننده حفره که به دندان های شما آسیب می رسانند، عمل می کنند. دندانپزشک شما یک سیلانت دندانی را در قسمت پشتی اخلاق و دندان های پرمولر شما قرار می دهد.

در مجموع، برای ترمیم دندان ترک خورده، شکسته باید عجله کرد. تماس با دندانپزشک در اسرع وقت ضروری است. بیماران پس از کشف دندان آسیب دیده نباید در تماس با دندانپزشک خود تردید کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا گزینه مناسب برای درمان دندانپزشکی را کشف کنند. روش های ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای مشاوره تخصصی با مختصصان ما با کلینیک اسمایل آرک در تماس باشید.

برای ترمیم دندان شکسته چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

تاج، روکش، ایمپلنت دندان، باندینگ، سیلانت دندان، پر کردن، کانال ریشه و ...

دلایل شکستن دندان چیست؟

دندان‌های شما هر روز در معرض غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی قرار می‌گیرند و به مرور زمان مینای دندان از بین می‌رود. اساساً، هر چه سن ما بالاتر می‌رود، بیشتر احتمال دارد که دندان‌ها شکسته شوند، زیرا مینای دندان ما دیگر آنقدر قوی نیست.

5/5 - (1 امتیاز)

1. سلام دوست عزیز
      با توجه به دندان شما و نوع درمان انتخاب شده هزینه ها متفاوت می‌باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ترمیم دندان با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

1. سلام دوست عزیز
      با شماره های ۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶ تماس حاصل فرمایید.

1. سلام وقت بخیر
    دندان جلو من دچار شکستگی شده برای ترمیم کدام گزینه بهتر هست؟

1. سلام دوست عزیز
      در این موارد بهتر است به کلینیک مراجعه نماییدتا متخصصان با توجه به میزان شکستگی بهترین نوع درمان را برای شما در نظر بگیرند.