ترمیم همرنگ (کامپوزیت):

ترمیم دندان در موارد بسیاری مانند پوسیدگی سطحی دندان، عصب کشی دندان و شکستگی دندان صورت میگیرد که نوع درمان با تشخیص دندان پزشک متخصص تعیین میگردد. برای پر کردن دندان از مواد مختلفی استفاده می شود که برخی از آنها همرنگ دندان و برخی دیگر متفاوت هستند. انواع مواد پر کردن دندان عبارتند از کامپوزیت، آمالگام، طلا، سرامیک و… هستند.

آمالگام و طلا غیر همرنگ و کامپوزیت و سرامیک همرنگ دندان هستند. گاهی اوقات انتخاب از میان این مواد بر عهده ی خود بیمار می باشد اما در برخی مواقع پزشک بر اساس دانش و تجربه خود تعیین میکند که استفاده از کدامیک بهتر است. برای اطلاع از قیمت ترمیم دندان با کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید. دکتر مریم منتظری شاهتوری بهترین دندانپزشک در کرج، عظیمیه و جهانشهر است. برای آگاهی از تعرفه کامپوزیت در کرج 1402 با ما تماس بگیرید. 02632529735

ترمیم همرنگ/ غیرهمرنگ دندان امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند. این ترمیم ها برای دندان های قدامی و خلفی قابل انجام است. دندان های پوسیده و یا شکسته را با کامپوزیت به راحتی می توان درمان کرد. ترمیم های کامپوزیتی علاوه بر ظاهری زیبا، می توانند نسج ضعیف شده دندان به دلیل پوسیدگی وسیع را تقویت کرده و احتمال شکسته شدن دندان-ترمیم را در آینده کاهش دهند. از نظر دوام و طول عمر ترمیم، تفاوتی بین ترمیم های همرنگ (کامپوزیت) و ترمیم غیر همرنگ (آمالگام) وجود ندارد و عامل اصلی تعیین کننده طول عمر هر ترمیم بهداشت فرد است.

بیشتر ترمیم کننده‌های همرنگ دندان پرکننده‌های کامپوزیتی هستند. پرکننده‌های کامپوزیتی رنگی دندان از نظر شیمیایی به دندان‌ها  متصل می‌شوند به همین دلیل، قرار دادن پرکننده‌های سفید همیشه نیازی به بی حس کردن ناحیه در حال ترمیم ندارد اگر پوسیدگی دندان در زیر لایه مینای دندان و به لایه عاج زیرینی که عصب دندان را احاطه کرده است، پیشروی کرده باشد، اغلب به بی حس کردن ناحیه نیاز است. پس از برداشتن پوسیدگی، دندان تمیز می‌شود و یک پرایمر (اسید ضعیف) روی ناحیه در حال ترمیم اعمال می‌شود. پرایمر منافذ مینا و عاج را باز می‌کند. سپس یک عامل باندینگ به داخل منافذ باز ریخته شده و خشک می‌شود، مواد پرکننده داخل دندان قرار می‌گیرد. پس از شکل دادن به مواد پرکننده رنگی دندان که شبیه آناتومی طبیعی دندان شما است، با نور کیور قوی سخت می‌شود. هنگامی که پرکننده سفید سفت شد، بایت شما بررسی می‌شود تا مطمئن شوید که دندان‌های شما به درستی روی هم قرار میگیرند، در صورت لزوم تنظیمات انجام می‌شود و سپس پرکننده جدید شما صاف و صیقل داده  می‌شود.

مزایای ترمیم های کامپوزیتی:

۱- ظاهری زیبا
۲- تراش محافظه کارانه
۳- افزایش استحکام دندان

معایب ترمیم های کامپوزیتی:

۱- حساسیت تکنیکی که نیازمند مهارت بالاتر دندانپزشک است.
۲- هزینه بیشتر
۳- زمان بر بودن پروسه درمان
۴- احتمال حساسیت کوتاه مدت و گذرا پس از ترمیم

ترمیم همرنگ/ غیرهمرنگ دندان

ترمیم غیر همرنگ (آمالگام):

امروزه ترمیم های غیرهمرنگ (آمالگام) به دلیل زیبایی، کاربرد کمتری پیدا کرده اند اما همچنان در برخی موارد بهترین ترمیم محسوب می شوند. در افراد با پوسیدگی زیاد، ترمیم های آمالگام به دلیل خاصیت ضد پوسیدگی بهتر از ترمیم های کامپوزیتی هستند اما در افراد با ریسک پوسیدگی کم ، تفاوتی بین دوام و ماندگاری ترمیم های آماگام و کامپوزیت وجود نداشته و به دلیل زیبایی بیشتر از ترمیم های کامپوزیتی استفاده می شود. مورد استفاده دیگر ترمیم های آمالگام زمانی است که پوسیدگی زیاد بوده و گسترش آن به زیر لثه زیاد باشد. در این گونه موارد ترمیم های آمالگام بهتر از ترمیم های کامپوزیتی است. مهم ترین نکته در ترمیم ها صرف نظر از نوع ماده و رنگ آن، فرم سطح جونده آن است که ترمیم باید همان برجستگی و فرورفتگی هایی که به صورت طبیعی در دندان موجود است را بازسازی کرده تا اختلالی در فرایند جویدن ایجاد نشود. این موضوع، جزء جدا نشدنی تمام ترمیم های انجام شده در اسمایل آرک است.

ترمیم کننده‌های غیرهمرنگی که اکثرا مورد استفاده قرار می‌گیرند اینله طلا و آمالگام است.

اینله‌های طلا بسیار ماندگار و سازگار با محیط زیست هستند. با این حال هزینه آن بالا است و قرار دادن اینله طلا به حداقل دو ویزیت نیاز دارد زیرا اینله طلا در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود.

آمالگام دندانی نیز بسیار قوی است و پس از طلا در میان جایگزین‌های پرکننده‌های رنگی دندان دوم است.  پرکردگی دندان با آمالگام نیز کم هزینه ترین جایگزین برای پرکردگی‌های سفید است و برای قرار دادن آنها تنها به یک بار مراجعه نیاز است. از معایب استفاده از آمالگام دندان می‌توان به استفاده از 43 تا 54 درصد جیوه عنصری در مواد پرکننده آمالگام دندان اشاره کرد. از آنجایی که فلز موجود در آمالگام دندانی با افزایش سن اکسید می‌شود، مواد پرکننده اغلب از نقره ای به سیاه تغییر رنگ می‌دهند علاوه بر این، قرار دادن پرکننده‌های آمالگام دندان در خط لثه اکثر اوقات باعث تغییر رنگ تیره بافت لثه در اطراف پرکردگی می‌شود.

هر دو فلز، طلا و آمالگام دندان، قوی تر و ماندگارتر از ترمیم کننده‌های رزین کامپوزیت هستند. هر دو همچنین رسانای خوبی برای گرما و سرما می‌باشند و در نتیجه بیشتر مستعد ایجاد حساسیت دندانی هستند، به خصوص زمانی که ترمیم‌ها  بزرگ یا عمیق هستند.

ترمیم همرنگ/ غیرهمرنگ دندان

ترمیم دندان با طلا

در گذشته بیش از امروز از این روش برای ترمیم و روکش دندان های آسیب دیده استفاده میشد. اما اکنون به دلیل هزینه بالا و تمایل مردم به ظاهر طبیعی از طلا کمتر استفاده می شود. روکش دندان طلا بسیار مقاوم است و دچار فرسایش و تغییر حالت نمی شود. بیش از 15 سال ماندگاری دارد و خوردگی یا شکستگی ندارد. می تواند ظاهری زیبا داشته باشد اما هزینه ی آن چیزی حدود ده برار بیشتر از آمالگام است. از آنجایی که در لابراتوار ساخته میشود، هزینه و زمان ترمیم بیشتر می شود. اگرچه اکثر مردم طلا دوست دارند اما شاید برخی نخواهند کسی متوجه ترمیم آنها شود و ترمیم همرنگ دوست داشته باشند. برای پر کردن دندان با طلا ابتدا پوسیدگی برداشته می شود و سپس از آن قالب گرفته می شود. در لابراتوار طبق قالب گرفته شده روکش طلا یا ترمیم طلا آماده می شود.پس از آماده سازی با استفاده از مواد خاص طلا روی دندان سوار می شود.

بهترین انتخاب برای ترمیم دندان همرنگ/ غیرهمرنگ دندان

هنگامی که نوبت به انتخاب بهترین ماده برای دندان‌هایتان می‌رسد، مشاوره با دندانپزشک بسیار مهم است. استحکام، زیبایی، هزینه و طول عمر مواد پرکننده دندان ممکن است در شرایط مختلف و برای بیماران مختلف بسیار متفاوت باشد. برخی از ملاحظاتی که دندانپزشک هنگام توصیه مواد پرکننده خاص برای دندان‌های شما در نظر می‌گیرد عبارتند از: وضعیت فعلی دندان ها، اندازه ناحیه ای که قرار است ترمیم شود، محل دندان‌های درگیر

شما می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره در رابطه با ترمیم همرنگ و غیرهمرنگ دندان و انجام دیگر خدمات مانند ارتودنسی دندان توسط بهترین متخصص ترمیم دندان در کرج دکتر مریم منتظری شاهتوری با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.02632529735

سوالات متداول

هزینه ترمیم همرنگ دندان چقدر است؟

جهت اطلاع از قیمت ترمیم همرنگ و مشاوره حضوری با متخصصان ما در اسمایل آرک تماس بگیرید.

مزایای ترمیم های کامپوزیتی چیست؟

۱- ظاهری زیبا ۲- تراش محافظه کارانه ۳- افزایش استحکام دندان

چطوری می‌تونیم با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک ارتباط برقرار کنیم؟

جهت ار تباط با متخصصان ما در اسمایل آرک از طریق شماره‌های زیر اقدام فرمایید. ۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ - ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ - ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

5/5 - (8 امتیاز)

12 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    هزینه ترمیم دندان با کامپوزیت رو می فرمایین.

    1. سلام دوست عزیز قیمت ترمیم دندان با توجه ب نوع دندان، نوع پوسیدگی و متریال درمان متفاوت است.جهت اطلاع از قیمت و مشاوره حضوری با متخصصان ما در کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید.
      شماره تماس:۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

  2. سلام وقت بخیر ایا ترمیم دندان در زمان ارتودنسی امکان پذیر است؟

    1. سلام غزاله عزیز
      بله انجام ترمیم ممکن است اما برای دریافت پاسخ قطعی به دندان پزشک مراجعه نمایید.

  3. سلام برای گرفتن نوبت از دکتر حمید گلشاهی چه کنیم؟

    1. سلام علیرضا جان،
      مطب دکتر حمید گلشاهی متخصص ارتودنسی و دندانپزشکی در عظیمه کرج می باشد. جهت مشاوره حضوری با ما در کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید.
      شماره تماس:۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *