روکش و بریج دندان

فهرست مطالب

روکش و بریج دندان:

روکش دندان و بریج دندان از روش های جایگزینی برای دندان شکسته یا از دست رفته هستند. انواع بریج دندان در مواقعی به کار میرود که فرد یکی از دندان های خود را به طور کامل از دست داده است. بریج دندان یک ساختار دندان مصنوعی است که از دو یا چند دندان مصنوعی (که پونتیک نامیده می شود) تشکیل شده است که به دو دندان طبیعی (که پایه نامیده می شوند) متصل می شوند و جای خالی دندان نداشته را پر میکند. برای اطلاع از معایب بریج دندان و مزایای آن ادامه ی مطلب را بخوانید. هم چنین برای اطلاع از هزینه بریج دندان 1403 در کرج با کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید. روکش دندان هم در مواقع شکسته شدن دندان و از دست رفتن قسمتی از دندان به کار برده می شود. برای روکش دندان عصب کشی شده یا روکش دندان جلو و هم چنین کسب اطلاعات درباره عمر روکش دندان با ما تماس بگیرید. 02632529735

روکش دندان از نظر جنس دو نوع است. یک نوع انواع قدیمی تر که دارای زیر ساخت فلزی میباشند که با نام PFM شناخته میشوند و نوع دیگر با نام روکش های تمام سرامیکی یا روکش های زیرکونیا که به جای زیر ساخت فلزی زیر ساختی از جنس پرسلن داشته که موجب زیبایی بیشتر روکش میشود.

بعضی افراد به فلز موجود در روکش های PFM حساس بوده و باعث تغییر رنگ خاکستری لثه اطراف آن میشود. در این افراد روکش های زیرکونیا انتخاب بهتری میباشد به ویژه در نواحی قدامی.

روکش‌ها و بریج‌های دندانی از طریق تکنیک‌های دندانپزشکی ترمیمی که راه‌حل‌های مختلفی را برای مشکلات سلامت دندان ارائه می‌کنند، در جای خود قرار می‌گیرند. علیرغم تفاوت‌های آنها، اغلب با هم مورد بحث قرار می گیرند زیرا رویه‌ها تقریباً یکسان هستند.

بخشی زیادی از اعتماد به نفس افراد از ظاهر آن‌ها ناشی می‌شود. به همین خاطر مشخص است که چرا در هنگامی که دندان‌ها ظاهر مناسب ندارند، فرد اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. در حقیقت از دست دادن دندان‌ها می‌تواند احساس ناخوشایند برای فرد ایجاد کند. به هر حال نیازی به نگرانی درباره این شرایط نیست. امروزه به لطف پیشرفت‌های انجام شده از روش‌های مختلف دندانپزشکی زیبایی می‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از روکش و بریج دندان است. روکش دندان یک سرپوش به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد و روی آن را می پوشاند تا دندانپزشک شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن را بهبود بخشد. روکش دندان ها و اغلب بریج ها پروتزهای ثابت هستند. روکش یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با تخریب گسترده گذاشته میشود ،تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود.

 

کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در کرج با امکانات پیشرفته و کادری مجرب با بهترین متخصص ترمیمی خانم مریم منتظری شاهتوری در زمینه خدمات ترمیم دندان شامل روکش و بریج دندان، پرکردن دندان و کشیدن دندان فعالیت می کند شما می توانید برای اطلاع از قیمت روکش دندان و دریافت نوبت با این شماره تماس بگیرید 0263252973502632521897 

 

جای خالی دندان

در صورتیکه فرد یکی از دندان هایش را به دلایلی از دست داده باشد و جای خالی آن در دهان خودنمایی کند، می توان به کمک بریج این جای خالی را بست یا پر کرد. در واقع بریج دندان یک دندان جعلی و مصنوعی است که توسط دندان های طرفین در جای خود نگه داشته می شود و به آن پونتیک می گویند. با اینکه بریج ها می توانند مانند پرکردگی ها از مواد مختلفی مانند طلا تهیه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلین می سازند تا به رنگ دندان های طبیعی باشد.

 

 

روکش و بریج دندان
روکش و بریج دندان

بریج دندان 

بریج‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته به کار میروند، از بریج دندانی برای پر کردن شکاف‌های ناخوشایند استفاده می شود. شکاف ایجاد شده از دندان‌های از دست رفته می تواند به سرعت باعث جابجایی دندان‌های باقی مانده، مشکلات بایت و تشویق بیماری شود. بریج‌ها به دندان‌های مجاور متصل می شوند که به عنوان یک لنگر عمل می کنند و برای بیمارانی که فقط یک یا دو دندان از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی داشته باشند ایده آل است.

بریج‌های دندانپزشکی اسمایل آرک با کیفیت بالا و ماهرانه به دندان‌ها متصل می شوند تا استحکام فوق العاده ای را ارائه دهند. فرآیند قرار دادن بریج دندان سریع است و ظاهر جدید می تواند به بهبود شکل صورت، لثه‌ها و لبخند کلی شما کمک کند.

بریج جهت درمان بی دندانی ساخته می شود و به این صورت که با قرار گرفتن روی دندان های طرفین ناحیه بی دندانی به شکل یک پل قسمت بی دندانی را کامل می کند. در اغلب بریج ها دوطرف محل اتصال دندان های پایه روکش می شوند و در بعضی از آنها بریج به دندان های دو طرف توسط باله هایی می چسبد و بعضی از مواقع، این بریج تنها از یک طرف پایه دارد.

دندان های درمان ریشه شده که نسج زیادی را به دنبال پوسیدگی از دست داده اند ، نیازمند روکش هستند تا در برابر شکسته شدن مقاوم گردند. روکش ها انواع مختلفی دارند: تمام فلز، فلز-سرامیک(PFM)، تمام سرامیک.

چه زمانی به بریج دندان نیاز است؟

بریج‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می شوند. اگر دندان از دست رفته جایگزین نشود، دندان‌های دیگر ممکن است از تراز خارج شوند و باعث آسیب بیشتر دندانی شوند. نامرتبی دندان‌ها می تواند ظاهر لبخند، وضوح گفتار و توانایی شما در جویدن غذا را مختل کند. تمیز کردن دندان‌های کج نیز دشوار می‌شود که منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.

اگر یک دندان از دست رفته دارید، دندانپزشک وضعیت دندانی شما را ارزیابی می کند و تصمیم می گیرد که آیا بریج راه حل مناسبی برای شما است یا خیر. در بسیاری از موارد، ایمپلنت دندان ممکن است راه حل بهتری باشد، اما هر بیمار کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیست.

 

روکش و بریج دندان
روکش و بریج دندان

روکش دندان

روکش‌های دندانی که اغلب به دلایل زیبایی استفاده می‌شوند، اصلاح دائمی روی دندان‌های موجود را برای بهبود ظاهر، شکل، طول و رنگ کلی دندان‌ها انجام می‌دهند. این پوسته‌های نازک و نیمه شفاف از مواد چینی ساخته شده اند و راهی سریع برای دستیابی به لبخندی زیبا هستند. روکش‌ها می‌توانند به سرعت ظاهر دندان‌های شکسته ه‌شده، فاصله بین دندان‌ها را اصلاح کنند و هرگونه تغییر رنگ دندان‌ها را به میزان زیادی بهبود بخشند.

چه زمانی به روکش دندان نیازاست؟

روکش‌ها برای بهبود ظاهر لبخند و سلامت کلی دندان‌ها استفاده می شوند. روکش روی دندان در شرایط زیر قرار می گیرد:

  • بدشکل مادرزادی دندان ها
  • پوسیدگی دندان
  • آسیب ناشی از تروما
  • ساییدگی ناشی از دندان قروچه (فشار و ساییدن بیش از حد)
  • پر کردن ناموفق
  • تغییر رنگ شدید

متخصصان کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک وضعیت دندان‌های مورد نظر را بررسی می کنند و گزینه‌های شما را برای تعیین بهترین راه حل برای سلامت دندان و وضعیت مالی شما مورد بحث قرار می دهند.


مقایسه انواع روکش دندان:

۱- میزان تراش
کمترین میزان تراش مربوط به روکش های تمام فلز است. میزان تراش روکش های تمام سرامیک و فلز-سرامیک تفاوت چندانی باهم ندارند.
۲- استحکام
تفاوت قابل ملاحظه ای بین انواع روکش از نظر استحکام وجود ندارد.
۳- زیبایی
روکش های تمام سرامیک زیبایی بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارند.
مراحل کار شامل دو جلسه است که در جلسه اول تراش دندان و قالب گیری و ساخت موقتی برای دندان تراش خورده انجام می شود و در جلسه ی بعد روکش جدید تحویل بیمار می شود.

بریج یا پل برای جای گزینی دندان در فضاهای بی دندانی که در دو سمت آن دندان با شرایط مناسب وجود دارد، استفاده می شود. به این ترتیب که روکش برای دندان های پایه قدامی و خلفی قرارگرفته و با روکشی که فضای خالی بی دندانی را پر می کند بین آنها پل زده می شود. این درمان به دلیل آمدن ایمپلنت ها امروزه کمتر انجام می شود مگر در بیمارانی که امکان درمان ایمپلنت وجود نداشته باشد.

 

روکش و بریج دندان
روکش و بریج دندان

روکش و بریج دندان در کرج

جهت دریافت مشاوره تخصصی، اخذ نوبت ویزیت و دریافت انواع خدمات تخصصی دندانپزشکی مانند روکش و بریج دندان از کلینیک تخصصی دندانپزشکی اسمایل آرک میتوانید از طریق پل های ارتباطی ما با ما در تماس باشید.0263252973502632521897 

هزینه روکش دندان و قیمت بریج دندان

هزینه و قیمت روکش دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می توانید برای برآورد هزینه های روکش دندان به کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید. ضمن این که در نظر داشته باشید قیمت نهایی آن با توجه به دستمزد دندانپزشک، هزینه لابراتوار، نوع و جنس مواد مورد استفاده و نوع دندان آسیب دیده بستگی دارد. هم چنین عوامل تعیین کننده قیمت بریج دندان شامل تعداد یونیت ها، مواد به کار رفته در ساخت بریج، محل قرار گیری آن داخل دهان و… است.

سوالات متداول

روکش‌ها می‌توانند جایگزین دندان‌های از دست رفته شوند؟

خیر- روکش‌ها نمی توانند جایگزین دندان‌های از دست رفته شوند. برای قرار دادن روکش دندان، ابتدا باید یک دندان در آنجا وجود داشته باشد.

چند دندان می‌تواند در یک بریج دندان قرار گیرد؟

بریج‌های دندانی بسته به نیاز شما به جایگزینی یک تا چهار دندان کمک می‌کنند. با این حال، به طور کلی، افراد یک یا دو دندان را جایگزین می‌کنند. با این حال، در موارد نادر، شما همچنین می‌توانید چهار دندان در یک بریج دندان داشته باشید، به خصوص اگر دندان‌های سالم کافی در دهان خود برای اتصال به تاج دندان وجود داشته باشد.

عمر بریج دندان چند سال است؟

برخی از کارشناسان می‌گویند که بریج دندان ممکن است فقط 5 تا 7 سال دوام بیاورد. با این حال، دیگران نظر دیگری دارند و می‌گویند که یک پل به راحتی می‌تواند 10 تا 15 سال دوام بیاورد. با مراقبت مناسب، حتی ممکن است که یک بریج تا آخر عمر دوام بیاورد.

4.9/5 - (10 امتیاز)

8 پاسخ

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      برخی از کارشناسان می‌گویند که بریج دندان ممکن است فقط ۵ تا ۷ سال دوام بیاورد. با این حال، دیگران نظر دیگری دارند و می‌گویند که یک پل به راحتی می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورد. با مراقبت مناسب، حتی ممکن است که یک بریج تا آخر عمر دوام بیاورد.
      جهت اطلاع از قیمت و مشاوره حضوری با متخصصان ما در کلینیک اسمایل آرک تماس بگیرید.
      شماره تماس:۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶

    1. سلام دوست عزیز
      برای اطلاع از هزینه ها با مطب تماس بگیرید. 02632529735

    1. سلام فرشید عزیز،
      از روکش های تمام سرامیکی یا روکش های زیرکونیا برای این درمان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر