اصلاح رشد فک چیست

فهرست مطالب

جراحی فک که به عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می‌شود، بی‌نظمی‌های استخوان‌های فک را اصلاح می‌کند و فک‌ها و دندان‌ها را مجدداً مرتب می‌کند تا نحوه عملکرد آنها بهبود یابد. انجام این اصلاحات همچنین ظاهر صورت شما را نیز بهبود میبخشد.

اصلاح رشد فک یکی از روش‌های متداول برای درمان انواع ناهنجار در فک است. بسیاری از افراد به دلایلی نظیر مشکلات مادرزادی و یا ضربه به‌صورت و… دچار فکی نامتعارف و غیر متقارن هستند. این افراد معمولاً از مشکلات اعتمادبه‌نفس پاین نیز رنج می‌برند.
درمان فک ناهنجار معمولاً با عمل جراحی همراه است و پس از بالغ شدن فرد صورت می‌گیرد و قبل از سن ۱۸ سالگی این درمان تقریباً بی‌فایده است زیرا فک انسان تا سن ۱۸ سالگی درحال‌رشد و شکل‌گیری است. در برخی موارد می‌توان درمان‌های جایگزینی را مانند اصلاح مشکلات فک با استفاده از ارتودنسی‌های مخصوص انجام داد.

انواع مشکلات فک

زمانی که فرد دچار مشکل ناهنجاری فک باشد معمولاً به طور هم‌زمان مشکلاتی در دندان‌ها نیز برای او به وجود می‌آید. در این موارد درمان طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد بود.
ناهنجاری‌ها و رشد نامتعارف فک می‌توانند مشکلات بیشتری را برای بیمار به وجود بیاورند پس درمان به‌موقع این مشکل می‌تواند بر تمامی جنبه‌های سلامتی و همچنین اجتماعی فرد تأثیر مثبت بگذارد.
برخی از مشکلات فکی به شرح زیر هستند:

  • بزرگ و یا کوچک بودن فک‌ها
  • ناهنجاری بایت در فک. به معنای جلو و یا عقب بودن یکی از فک‌ها
  • ناهماهنگی در فک‌ها که منجر به تغییر شکل در صورت و لب‌ها می‌شود.

درمان فک نامتعارف و اصلاح رشد فک

درصورتی‌که رشد نامتعارف فک با ناهنجاری در دندان‌ها همراه باشد ابتدا لازم است دندان‌های فرد از نظر ناهنجاری اصلاح شده و با روش‌های مختلف ارتودنسی درمان گردد.
پس از اصلاح ناهنجاری دندان‌ها پزشک اقدام به اصلاح رشد فک کرده و مجموعه اقداماتی را در زمینه درمان فک ناهنجار اجرا می‌کند.
لازم است بدانید که درمان و اصلاح رشد فک در کودکان با درمان بزرگسالان متفاوت خواهد بود. چنانچه ناهنجاری شدید بوده می‌توان در سنین کودکی نیز اقدام به درمان کرد.
روش هدایت رشد فک
به دلیل اینکه فک و صورت کودکان به طور مداوم درحال‌رشد است درمان و اصلاح رشد فک نیز با روش‌هایی خاص اجرا می‌شود. در این روش پزشک با روش هدایت رشد فک حالت و فرم مناسب را به فک درحال رشد کودک می‌دهد.
فک کودک با استفاده از لوازمی در جهت مناسب فشرده شده و حالت رشد صحیح را در پیش می‌گیرد.
معمولاً این درمان در کودکان نابالغ اجرایی می‌شود و پس از بلوغ اسکلت‌بندی بدن و توقف رشد، می‌توان از درمان‌های قوی‌تر استفاده کرد.
دستگاه اصلاح و کنترل رشد فک
دستگاه‌های مختلفی برای اصلاح رشد فک استفاده می‌شود که می‌توان آنها را به انواع ثابت و متحرک تقسیم کرد که هرکدام از آنها می‌توانند تا میزان زیادی در تنظیم رشد فک کمک‌کننده باشند.
دستگاه‌های متحرک:
دستگاه‌های اصلاح رشد فک متحرک همان گونه که از نامشان پیداست قابلیت جابه‌جایی داشته و فرد می‌تواند هر زمان که خواست آن را بیرون آورده و یا دوباره نصب کند. این بدان معناست که دیگر نیازی به مراجعه مکرر به دندانپزشک و ارتودنسی نیست.
استفاده منظم و مستمر از این دستگاه می‌تواند نتایج خوبی را برای فرد در برداشته باشد. اما در صورت عدم استفاده مداوم ممکن است تأثیر چندانی را بر جای نگذارد. به‌طورکلی لازم است به میزان ۱۶ ساعت از شبانه‌روز از این دستگاه استفاده شود و تنها در هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن از دهان خارج شود.
دستگاه‌های ثابت:
دستگاه‌های ثابت اصلاح رشد فک توسط پزشک نصب شده و تا پایان طول دوره درمان امکان خارج کردن آن وجود نخواهد داشت و این کار تنها می‌تواند توسط پزشک معالج انجام شود.
از چه سنی می‌توان درمان را آغاز کرد
برخی از کودکان پس از تولد دارای مشکلات و ناهنجاری‌هایی در فک خود هستند. درصورتی‌که درمان کودکان دارای مشکلات فک، از سنین کم انجام شود می‌توان از درمان‌های شدیدتر مانند جراحی فک در آینده جلوگیری کرد.
لازم است این کودکان از سنین ۶ تا ۷ سالگی تحت درمان اصلاح رشد فک توسط متخصص ارتودنسی قرار گیرند. به‌این‌ترتیب دیگر به جراحی فک نیاز نخواهد بود.

اصلاح رشد فک

مواردی که لازم است از جراحی فک استفاده کرد

در برخی از موارد اصلاح رشد فک، با ارتودنسی و دستگاه‌های مختلف، امکان‌پذیر نیست و تنها راه درمان عمل جراحی فک است. این موارد شامل:

  • مشکلاتی در جویدن و بلع بیمار وجود داشته باشد که فرد بیمار را دچار رنج و سختی کند.
  • دندان‌ها به دلیل فرم نامتعارف فک دچار ساییدگی شدید شده باشند
  • نقایص مادرزادی در فک
  • عقب یا جلو بودن فک
  • مشکلات تنفسی
  • آسیب‌های شدید در فک
  • بیرون‌زدگی فک

متخصص دندانپزشک عظیمیه کرج

دکتر گلشاهی متخصص ارتودنسی با دانش و مهارت کافی در تمامی زمینه‌های درمان ارتودنسی، درمان انواع ناهنجاری‌های فک و اصلاح رشد فک می‌تواند صورتی زیبا و لبخندی متناسب را به بیماران دارای ناهنجاری فک هدیه کند.
برای دریافت نوبت می‌توانید به وب‌سایت نوبت‌دهی دکتر گلشاهی مراجعه کرده و به‌راحتی وقت قبلی دریافت کنید. به‌این‌ترتیب در وقت و هزینه‌های خود نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد.

هزینه اصلاح رشد فک

هزینه درمان مشکلات فکی و اصلاح رشد فک به میزان و شدت ناهنجاری در فک بستگی دارد و در واقع هر میزان این ناهنجاری‌ها شدیدتر باشند هزینه رفع مشکلات آن نیز بیشتر خواهد بود.
همچنین مواردی وجود دارد که درمان مشکلات فک تنها نیاز به ارتودنسی و اصلاح رشد فک دارد. اما در مواردی نیز درمان ناهنجاری‌ها تنها با عمل جراحی امکان‌پذیر است. در نتیجه هزینه درمان این مشکلات بسته به نوع و میزان درمان متفاوت است.
کلینیک دندانپزشکی عظیمیه کرج
کرج یکی از شهرهای پرجمعیت استان البرز است که متخصصین بسیار توانایی در امر ارتودنسی و دندانپزشکی در این شهر فعال‌اند. در منطقه عظیمیه کرج کلینیک‌های دندانپزشکی متعددی وجود دارد که کلینیک اسمایل آرک دکتر حمید گلشاهی نیز جزو بهترین‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.
برای درمان انواع مشکلات ناهنجاری فک و همچنین اصلاح رشد فک می‌توانید به کلینیک اسمایل آرک دکتر حمید گلشاهی مراجعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره و تعیین نوبت ویزیت می‌توانید با ما تماس بگیرید.

026325297350263252119709354303696

  • آدرس کلینیک دندانپزشکی دکتر گلشاهی: کرج. عظیمیه. میدان مهران. جنب بیمارستان تخت‌جمشید. ساختمان پزشکان کوروش طبقه ۸. واحد ۸۰۴.

سوالات متداول

چگونه می‌توان رشد فک را افزایش داد؟

خوردن غذاهای سخت جویدنی در سنین پایین ماهیچه‌های فک را تقویت مس‌کند و با کمک به خواباندن ماتریکس استخوان، رشد استخوان را تقویت مس‌کند و به فک اجازه مس‌دهد تا پتانسیل کامل خود را توسعه دهد.

فک در چه سنی کاملا رشد کرده است؟

بیش از نیمی از رشد صورت شما در چهار سال اول شما رخ مس‌دهد. اگرچه 90 درصد استخوان‌های صورت شما تا سن 12 سالگی کامل می‌شوند، فک پایین شما تا حدود هجده سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد.

آیا جراحی فک خطرناک است؟

جراحی فک به طور کلی زمانی ایمن است که توسط یک جراح مجرب دهان و فک و صورت و اغلب با همکاری یک متخصص ارتودنسی انجام شود. خطرات جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد: از دست دادن خون، عفونت

 

به این مطلب امتیاز دهید

4 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا درمان ارتودنسی شروع می‌شود و سپس جراحی فک

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ارتودنسی با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر