مزایای استفاده از روکش دندان

فهرست مطالب

 

هنگامی که دندان های شما شکسته، ترک خورده، لکه دار یا حتی کج شده است، لبخند زدن ممکن است برای شما مشکل باشد. اما پنهان کردن لبخندتان از دنیا می تواند خسته کننده باشد و احتمالاً آرزو می کنید ای کاش اعتماد به نفس بیشتری در ظاهر خود داشتید.

روکش های دندانی گزینه ای عالی برای ترمیم دندان های آسیب دیده هستند. آنها پوسته های ظریفی هستند که روی دندان های شما می روند تا عیوب را بهبود بخشند و ظاهر آنها را تغییر دهند. همچنین می توانند اعتماد به نفس شما را افزایش دهند.

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا روکش ها برای شما مناسب هستند یا خیر، احتمالاً می خواهید در مورد نحوه کار و عملکرد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در اینجا مزیت‌ های شگفت انگیز استفاده از روکش دندان آورده شده است.

مزایای استفاده از روکش دندان

به‌طورکلی به ساختارهایی سفیدرنگی که در داخل دهان و بر روی لثه قرار دارد و به عمل جویدن غذا کمک می‌کند، دندان می‌گویند. روکش دندان مانند تاج طبیعی دندان است که به ریشه دندان را می‌پوشاند و از پوسیدگی دندان محافظت می‌کند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با روکش دندان و مزایای آن آشنا کنیم، پیشنهاد می‌دهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

روکش دندان و نکاتی که باید درمورد آن بدانید.

روکش دندان، نوعی پوشش است که به‌وسیله دندانپزشک برای بازسازی، ترمیم نقص‌های دندان‌های آسیب‌دیده، نامرتب یودن، رنگ زرد دندان و اصلاح طرح لبخند به ‌کار برده می‌شود. با قرار دادن این روکش را به‌اندازه و شکل طبیعی خود در می‌آورد. روکش دندان در موارد زیر ضروری است:

  • درصورت ترک‌خوردگی دندان
  • آسیب دیدن دندان
  • در صورت عصب‌کشی و پر کردن دندان
  • برای محافظت از دندان

اگر میزان پوسیدگی تاج دندان زیاد باشد و به نزدیک لثه رسیده باشد، باید جراحی شود. در هنگام جراحی مقداری از استخوان‌های اطراف لثه برداشته‌شده تا جای کافی برای روکش داشته باشد. اگر روکش دندان بلند بود به دندانپزشک اطلاع دهید تا با مقداری فشار دادن فک آن را درست کند. ناهنجاری‌های  دندان‌ها باعث مبتلا شدن شخص  به بیماری‌های لثه و اختلال مفصل فک می‌شود. این پل‌ها به فضاهای باز بین دندان‌ها یا ایمپلنت اضافه می‌شود، این عارضه را به‌خوبی می‌پوشاند و به اصلاح طرح لبخند کمک می‌کند.

روکش دندان کرج

 مزایای این روش درمانی

  1. جلوگیری از بیشتر شدن ترک دندان
  2. محافظت از قسمت شکسته دندان
  3. کمک به بازسازی دندان پس از عصب‌کشی
  4. جلوگیری از ساییده‌شدن دندان‌ها
  5. کمک به جویدن راحت و طرز صحبت کردن
  6. پشتیبانی از ساختار آسیب‌دیده دندان
  7. سبب اتصال بریج به دندان شده
  8. استفاده از آن به‌عنوان یک‌دندان ایمپلنت

قبل از گذاشتن روکش دائمی دندان ممکن است دندانپزشک از یک روکش موقت بر روی دندان بگذارد. بعد از گذشت چند روز روکش موقت برداشته می‌شود. در این مدت از جویدن آدامس و غذاهایی که ممکن است به دندان شما بچسبد خودداری کنید. به‌طورکلی روکش دندان جنس‌های مختلفی دارد که شامل جنس فلزی، سرامیکی و فلزی_سرامیکی می‌شود.

آلیاژهای موجود در روکش فلزی ترکیبی از آلیاژهای معمولی، آلیاژهای قیمتی و آلیاژهای نیمه قیمتی است. از عوارض این روکش می‌توان به حساسیت لثه در برابر فشار دادن یا لمس کردن، احساس ناراحتی و درد در وقت غذا خوردن اشاره کرد. ناگفته نماند که این عوارض موقتی است و بعد از گذشت مدتی از بین می‌رود.

روکش‌های فلزی از شفافیت کمتری از نوع سرامیکی برخوردارند و شباهت کمتری به دندان‌های طبیعی شخص دارند. ماندگاری و طول عمر این روکش‌ها بستگی به نوع  و جنس مواد ترکیبی در این روکش دارد که مدت ماندگاری آن‌ها متفاوت است. مراقبت‌های بعد از انجام دادن روکش خیلی مهم است و حتماً باید نکات بهداشتی دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید.

روکش سرامیکی، ترکیبی از چینی‌های مختلف است که یک نوع آن پرسان نام دارد. از انواع روکش سرامیکی می‌توان به پرسان مدرن، پرسان جانت کران و روکش سرامیکی زیرکانیم اشاره کرد. روکش سرامیک و فلز، این نوع روکش هسته مرکزی فلزی دارد که از استحکام بالایی برخوردار است. به دلیل اصلاح طرح لبخند لایه بیرونی این روکش از جنس سرامیک است.

روکش دندان کرج

به‌طورکلی باید گفت که طول عمر و ماندگاری روکش دندان بین 5 تا 15 سال است. بعد از انجام دادن روکش حتماً از نخ دندان و مسواک استفاده کنید .برای مراقبت بیشتر از خمیردندان‌هایی که خاصیت ضد حساسیت دارند بیشتر به کار ببرید. به‌هیچ‌عنوان با این دندان چیزهای سفت نشکنید.

انجام روکش دندان در دو یا سه جلسه انجام می‌گیرد، در جلسه اول دندان معاینه شده و دارای عکس توسط دندانپزشک بررسی می‌شود. سپس از دندان قالب‌گیری می‌شود، رنگ روکش با توجه به رنگ دندان شخص انتخاب می‌شود، قالب انتخابی برای ساخت روکش به لابراتوار فرستاده می‌شود، در مرحله آخر روکش روی قالب قرار می‌گیرد.

هزینه روکش دندان

این هزینه با توجه به نوع روکش تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال اگر جنس روکش فلزی باشد، باتوجه به نوع فلز مانند کروم، طلا یا نیکل استفاده‌شده در روکش، قیمت آن تعیین می‌شود. همچنین نوع خدمات ارائه‌شده در هنگام انجام دادن روکش و نوع ماده مصرفی آن از عواملی است که بر قیمت روکش تاثیر خواهد گذاشت.

کلینیک اسمایل آرک

کلینیک اسمایل آرک زیر نظر متخصص دندانپزشکی، دکتر حمید گلشاهی است که بهترین خدمات دندانپزشکی مربوط به اصلاح، ترمیم دندان و با استفاده از بهترین تجهیزات روز استریل شده به شما ارائه می‌دهد. همچنین جهت سهولت در رزرو نوبت و اطلاع از قیمت خدمات دندانپزشکی، می‌توانید به‌صورت غیرحضوری نوبت بگیرید.

همچنین برای انجام تمامی امور زیبایی دندان می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک واقع در عظیمیه کرج مراجعه کنید و توسط متخصصی ماهر معاینه و درمان شوید.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی و اخذ نوبت ویزیت میتوانید با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

فرآیند انجام روکش چگونه است؟

اولین قدم برای گرفتن روکش این است که یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود بگذارید تا مشخص شود که آیا واجد شرایط هستید یا خیر، و اگر چنین است، کدام دندان ها را می توان/باید روکش گذاشت. در طول ویزیت اولیه، دندانپزشک شما همچنین از دندان‌های شما رادیوگرافی می‌گیرد تا تشخیص دهد که آیا سلامت دندان‌های شما در حال حاضر به اندازه‌ای مناسب است که امکان قرار دادن روکش را فراهم کند یا خیر.

روکش‌ها می توانند به رفع چه مسائلی کمک کنند؟

از روکش‌ها می‌توان با موفقیت برای رفع تعدادی از نقص های زیبایی مختلف با لبخند شما استفاده کرد. این شامل: ترک‌های کوچک در مینای دندان، تغییر رنگ و لک شدن دندانها، بستن شکاف های کوچکی که ممکن است بین دندان‌های خود داشته باشید. این‌ها نه تنها می‌توانند باعث نقص در زیبایی شوند، بلکه شکاف‌هایی ایده‌آل برای تجمع باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی و ایجاد پوسیدگی و حتی بیماری پریودنتال هستند، دندان‌هایی با ارتفاع و ضخامت یکنواخت تر ایجاد کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

6 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه روکش دندان با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      برای این موارد بهتر است به کلینیک مراجعه نمایید تا متخصصان ما پس از معاینه مناسب ترین روش درمان را برای شما در نظر بگیرند.

    1. سلام دوست عزیز
      شما می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره با شماره های ۰۲۶۳۲۵۲۹۷۳۵ – ۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷ – ۰۹۳۵۴۳۰۳۶۹۶ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر