کامپوزیت ونیر چیست؟

فهرست مطالب

کامپوزیت ونیر همان مواد سفید رنگ رزینی است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد اما دندانپزشک زیبایی با استفاده از برندهای مختلف، رزین کامپوزیت را شبیه دندان های طبیعی روی دندان های فرد شکل می دهد. ونیر کامپوزیت از یک رزین پر کننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود؛ ساخته می شود که به نام ونیرهای یک روزه، ونیرهای رزینی و ونیر مستقیم شناخته می شود. ونیر دندان لایه‌هایی‌از روکش هستند که‌متشکل‌از مواد همرنگ دندان میباشند وبه منظور اصلاح رنگ دندان، ترمیم موضعی ، کاربرد زیبایی ویا رفع عیوب دندانی مورد استفاده‌قرار میگیرند. روکش های ونیر به‌لحاظ روش درمانی ، در دو دسته مستقیم (direct) و یا غیرمستقیم (indirect) موجود میباشند. ونیر های‌مستقیم دریک جلسه‌با اضافه نمودن کامپوزیت دندان به دندان در داخل مطب استفاده میشوند و کاربرد آنها در زمانی‌است که‌بخواهیم تعداد محدودی‌از دندان ها را اصلاح کنیم ؛ زمانی‌که نیشال دندان ها سالم باشد میتوان باکمک ونیر مستقیم ایرادات جزیی‌را رفع نمود. ذکر این‌نکته لازم است‌که انجام چنین‌کاری‌نیازمند تبحر، تجربه و هنر دندان پزشک بوده وتاحد زیادی زمانبر است. ما در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که کامپوزیت ونیر از چه ماده ای ساخته می شود.

ونیر کامپوزیت چیست
ونیر کامپوزیت چیست

کامپوزیت ونیر 

در مدرن ترین روش های ترمیم دندان از دو ماده آلیاژ نقره و کامپوزیت استفاده می شود. کامپوزیت ها، رزین های دندان پزشکیِ فعال شده با نور هستند که وقتی در معرض اشعه آبی رنگ قرار بگیرند، سخت تر می شوند. این مواد بسیار نرم، انعطاف پذیر و کم هزینه اند و از همه مهم تر مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند. آلیاژ ها هم در دو نوع فلزی و نقره ای هستند. آن ها مقاوم، ارزان هستند و به آسانی نصب می شوند. استفاده از کامپوزیت کلاس 2 برای ترمیم دندان، جایگزین مناسبی برای آلیاژ کامپوزیت شده شده است. ترمیم از نوع کلاس 2، همان ماده ای است که برای پر کردن دندان های آسیا کوچک و بزرگ به کار می رود. به دلیل خاصیت چسبندگی کامپوزیت، آماده سازی آن برای قرار گرفتن روی دندان ها به عنوان ونیر کامپوزیت بسیار راحت است. البته پیش از نصب ونیر کامپوزیت ابتدا باید تمام پوسیدگی های دندان پر شود و بعد از آن دندان آماده نصب ونیر کامپوزیت خواهد بود. البته در مقایسه با مقاومت ونیر لمینت، پرسش هایی مانند این که طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؛ مورد بحث قرار می گیرد.

هزینه ونیر کامپوزیت
هزینه ونیر کامپوزیت

آیا کامپوزیت ونیر جداشدنی است؟

با کامپوزیت ونیر، این فرآیند کم تهاجمی است و کامپوزیت را می توان در آینده برداشت و دندان را به شکل اولیه خود بازگرداند. این یک راه حل ایده آل برای کسانی است که می خواهند ظاهر دندان های خود را بدون تغییر شکل یا اندازه دائمی آنها بهبود بخشند.

روکش های پرسلن را نمی توان برداشت، زیرا دندان ها سوهان خورده اند و به طور دائم تغییر شکل داده اند. تنها زمانی که روکش‌های چینی باید برداشته شوند، زمانی است که با روکش‌های جدید جایگزین می‌شوند.

ونیر کامپوزیت
ونیر کامپوزیت

آیا این روش درمان خطراتی هم دارد؟

در مورد کامپوزیت ونیر، احتمال تراشیده شدن آن‌ها نسبت به ونیرهای چینی کمی بیشتر است و بنابراین هنگام اعمال فشار روی آن‌ها باید مراقب باشید. رزین همچنین ممکن است از دندان طبیعی شما جدا شود، که ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که چسب بسیار کمی استفاده شده باشد. با این حال، زمانی که درمان خود را با یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و قابل اعتماد کامل می کنید، نباید این اتفاق بیفتد.

روکش های پرسلن نیز به همین دلایل ممکن است از بین بروند یا ترک بخورند. شما می توانید افزایش حساسیت دندان ها را پس از درمان تجربه کنید، و اگرچه این حساسیت باید پس از مدتی از بین برود، حساسیت ممکن است باقی بماند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر