تفاوت-ارتودنسی-ثابت-و-متحرک

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

فهرست مطالب

انتخاب بین ارتودنسی ثابت و متحرک (The difference between fixed and mobile orthodontics) می‌تواند سخت باشد، چرا که تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک باعث می‌شود که برای انتخاب آن مردد شوید. البته هر دو مورد این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اینکه کدام نوع مناسب شماست بنا به تشخیص دندانپزشک است. در این مقاله تخصصی و جامع، به بررسی دقیق این دو روش درمانی، مقایسه معایب و مزایای هر کدام و همچنین قیمت آنها می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمکی هر چند کوچک کرده باشیم.

یکی از بهترین درمان های دندان بهم ریخته ارتودنسی ثابت می باشد، اگر ساکن کرج هستید می تواند از خدمات ارتودنسی ثابت کرج در کلینیک اسمایل آرک زیر نظر یکی از بهترین متخصص ارتودنسی کرج یعنی دکتر حمید گلشاهی بهرمند شوید.

رزرو وقت :۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷

فهرست مطالب:

  • ارتودنسی ثابت و متحرک چیست؟
  • ارتودنسی ثابت بهتره یا متحرک
  • قیمت ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی ثابت و متحرک چیست؟

برای اینکه بتوانیم بهتر تشخیص دهیم که کدام نوع درمان مناسب دندانهای ماست ابتدا باید بدانیم که هر کدام از ارتودنسی نوع ثابت و متحرک چه هستند و چگونه عمل می‌کنند. برای درک بهتر تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک در ادامه با ما همراه باشید.

در ارتودنسی ثابت(Fixed orthodontics)، براکت‌های فلزی یا سرامیکی به طور دائمی به سطح دندان‌ها چسبانده می‌شوند و با استفاده از سیم‌های ارتودنسی، دندان‌ها به تدریج در جایگاه صحیح خود قرار می‌گیرند. این روش برای موارد پیچیده‌تر و شدیدتر ارتودنسی که نیاز به اعمال فشار بیشتری به دندان‌ها برای تغییر جهت دارند، مناسب است. بنابراین اگر دندان های شما نیاز به تغییر جهت زیاد داشته باشد، پزشک این نوع ارتودنسی را پیشنهاد می‌کند. این ارتودنسی همانطور که از نامش پیداست در دهان ثابت است و نمی توان آن را در مواقع نیاز از روی دندان حذف کرد. معمولا مدت زمان مورد نیازی که این سیم ها باید بر روی دندان بمانند توسط دندانپزشک تعیین می‌شود ولی به طور معمول بین یک تا سه سال می‌توان دوره درمان را تخمین زد.

بر خلاف ارتودنسی ثابت در روش متحرک، از پلاک‌های پلاستیکی شفاف یا فلزی استفاده می‌شود که می‌توان آنها را از دهان خارج کرد و دوباره سر جای خود قرار داد. در واقع این اصلی‌ترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک است. ارتودنسی متحرک برای موارد جزئی‌تر ارتودنسی که نیاز به اصلاح کوچک در موقعیت دندان‌ها دارند، مناسب است. بنابراین در مواردی که دندان شما اصلاح جزئی نیاز داشته باشد مسلما پزشک این نوع از ارتودنسی را به شما پیشنهاد خواهد داد. خوبی این روش این است که در شرایط حساس و موقعیت‌های مهم می توان آن را از دهان خارج نمود. البته اگر مداوم این سیم‌ها را از دهان خود خارج کنید، دوره درمان شما طولانی‌تر خواهد شد.

 

ارتودنسی-ثابت-و-متحرک-چیست؟

 

ارتودنسی ثابت بهتره یا متحرک؟

انتخاب اینکه ارتودنسی ثابت برای یک فرد گزینه بهتری است یا ارتودنسی متحرک به عوامل مختلفی مانند سن شخص، شدت مشکل دندان ها، سبک زندگی و ترجیحات شخصی او بستگی دارد. دکتر حمید گلشاهی که متخصص ارتودنسی کرج است می توانند به شما در این انتخاب کمک کند. برای اینکه بتوانیم این دو روش را بهتر و دقیق تر با یکدیگر مقایسه کنیم، مزایا و معایب هر کدام را شرح میدهیم.

مزایای ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت به دلیل فشار بیشتر و بدون وقفه‌ای که به دندان ها وارد می‌کند، دارای اثربخشی بیشتر است و نتیجه مطلوب تری است. همانطور که گفتیم این نوع از ارتودنسی برای مواقعی که نیاز به اصلاح بیشتری در دندان‌ها باشد، استفاده می‌شود. به دلیل اینکه فشار از روی دندان برداشته نمی‌شود، دوره درمان کوتاه‌تر است.

معایب ارتودنسی ثابت

اما باید بدانید که روش ثابت به دلیل وجود براکت‌ها و سیم‌ها روی دندان‌ها، ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند و این یک عیب اساسی است. همچنین این روش به دلیل عدم امکان جابه‌جایی توسط بیمار، رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر می‌کند. علاوه بر این ارتودنسی نوع ثابت نیاز به مراجعات منظم‌تر به ارتودنتیست برای تنظیمات و چکاپ‌ها دارد.

مزایای ارتودنسی متحرک

از جمله مزیت‌های ویژه ارتودنسی متحرک این است که به دلیل شفاف بودن پلاک‌ها، ظاهر نامحسوس‌تری دارد. این نوع ارتودنسی به دلیل امکان جابه‌جایی توسط بیمار، رعایت بهداشت دهان و دندان را آسان‌تر می‌کند. همچنین این روش ارتودنسی نیاز به مراجعات کمتری به پزشک متخصص دارد.

معایب ارتودنسی متحرک

درست است که مزایای ارتودنسی متحرک(Removable orthodontics) زیاد است اما این روش معایبی هم دارد که یکی از آنها این است که نمی توان از آن برای دندان هایی که نیاز به تغییرات زیاد دارند استفاده کرد. ارتودنسی نوع متحرک به دلیل امکان جابه‌جایی توسط بیمار، کنترل کمتری را به ارتودنتیست می‌دهد.

 

ارتودنسی-ثابت-بهتره-یا-متحرک؟

 

قیمت ارتودنسی ثابت و متحرک

قیمت ارتودنسی به عوامل مختلفی مانند نوع ارتودنسی، تخصص و تجربه ارتودنتیست، محل زندگی شما و پیچیدگی مشکل ارتودنسی شما بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت ارتودنسی کرج ممکن است با قیمت ارتودنسی در تهران متفاوت باشد. همچنین هزینه این کار از یک دندان تا تمام فک ممکن است کاملا متفاوت باشد. به طور کلی، ارتودنسی نوع ثابت به دلیل اثربخشی بیشتر و نیاز به مراجعات بیشتر، از ارتودنسی متحرک گران‌تر است و این فرق ارتودنسی ثابت و متحرک در هزینه است. ولی نهایتا قیمت این کار تا حدود زیادی به پزشک متخصص شما بستگی دارد. هزینه تقریبی ارتودنسی بین 5 تا 20 میلیون متفاوت است. البته این قیمت‌ها فقط حدودی هستند و ممکن است در مطب‌های مختلف ارتودنسی متفاوت باشند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که شما را با ارتودنسی ثابت و متحرک آشنا کنیم تا بدانید هر کدام از این روش‌ها چه مزایا و معایبی دارند. برای اینکه تصمیم درست و دقیقی بگیرید، مشاوره با یک متخصص بهترین گزینه است. تنها ارتودنتیست می داند که چه مدل از ارتودنسی مناسب برای اصلاح دندان های شماست. دکتر حمید گلشاهی با تخصص در این زمینه می‌تواند شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند. ولی با خواندن این مطلب حتما می توانید تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک را کامل تشخیص دهید. همانطور که گفته شد اصلی‌ترین فرق ارتودنسی ثابت و متحرک در امکان جابه جایی آن است. شما می توانید ارتودنسی ثابت کرج و نوع متحرک آن را با بهترین کیفیت، از متخصص ارتودنسی کرج، دکتر حمید گلشاهی بخواهید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر