ریتینر-ارتودنسی-ثابت

ریتینر ارتودنسی ثابت

فهرست مطالب

همانطور که میدانید ارتودنسی روشی مناسب برای حل مشکلات دندان و فک می باشد. مشکلاتی همچون نامنظم بودن دندان ها، فاصله بین دندان ها، مشکلات فکی و … . ریتینر ارتودنسی ثابت وسیله ای است که پس از پایان مراحل درمان ارتودنسی ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.

ریتینر ها در واقع به ثابت ماندن دندان ها در جای خود کمک می کند و مانع حرکت مجدد آنها می شود. این ریتینر ها با نام نگهدارنده ثابت هم شناخته می شوند. استفاده از ریتینر ارتودنسی ثابت مزیت ها و معایبی نیز دارد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم .دکتر حمید گلشاهی با تجربه چندیدن ساله خود در زمینه ارتودنسی، متخصص ارتودنسی کرج می باشد. یکی از دغدغه های مراجعه کنندگان قیمت ارتودنسی ثابت کرج می باشد. که باید بدانید میزان هزینه به شرایط دندان های شما بستگی دارد.

رزرو وقت :۰۲۶۳۲۵۲۱۸۹۷

فهرست مطالب

  1. ریتینر ارتودنسی ثابت چیست؟
  2. انواع ریتینر ارتودنسی
  3. کاربرد ریتینر ارتودنسی ثابت
  4. طول درمان ریتینر ثابت
  5. چه کسانی نیاز به ریتینر ثابت دارند؟
  6. کلام پایانی

ریتینر ارتودنسی ثابت چیست؟

همانطور که گفته شده است ریتینر ها نوعی سیم نازک هستند؛ که پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی در پشت دندان ها قرار می گیرند. این سیم نازک کمک می کند تا دندان های شما مجدد دچار جابجایی و حرکت نشوند. ریتینر ها با توجه به شرایط دندانی فرد تهیه می شوند و در پشت دندان ها قرار می گیرند. ریتینر ها قابلیت جدا شدن از دندان ها را ندارند. استفاده از ریتینر ارتودنسی ثابت بعد از پایان طول درمان الزامی می باشد. گاهی ممکن است استفاده از غذا های سفت سبب جدا شدن ریتینر ها از دندان شود. پس از بروز این مشکل باید در اولین فرصت به متخصص مراجعه کرده و ریتینر را در جای خود قرار دهید. چرا که در غیر این صورت نبودن ریتینر در جای خود می تواند دردسر ساز شود.

 

ریتینر-ارتودنسی-ثابت-چیست؟

 

انواع ریتینر ارتودنسی

ریتینر های در دو دسته بندی کلی قرار دارند؛ که عبارت اند از ریتینر های ثابت و ریتینر های متحرک. ریتینر های ثابت توسط پزشک پشت دندان ها نصب خواهد شد و تا پایان دوره درمان توسط بیمار قابل جابجایی و جدا کردن نمی باشد. نوع دوم ریتینر های متحرک می باشد. این نوع قابل جابجایی هستند و بیمار می تواند به راحتی آن را جابجا و یا از دندان ها جدا کند. معمولا این نوع در ارتودنسی نامرئی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. جدا از این دسته بندی ریتینر ها دارای سه نوع می باشند که عبارت اند از:

ریتینر متحرک شفاف

جنس ریتینر متحرک شفاف از پلاستیک می باشد. این ریتینر تمام قسمت های دندان را در برمی گیرد. ریتینر در جابجایی دندان ها نقشی ندارد و فقط می تواند دندان ها را در موقعیت خود ثابت نگه دارد. از ویژگی های این ریتینر می توان به نامرئی بودن آن اشاره کرد که سبب محبوبیت آن نزد افراد شده است.

ریتینر سیمی

این نمونه ریتینر که به آن ریتینر ثابت می گویند، از یک سیم نازک تشکیل شده است که در پشت دندان ها قرار می گیرد. این سیم به شکل دندان ها خم می شود و با استفاده از چسب به دندان ها متصل می شود. این ریتینر بسیار نازک می باشد و قابل مشاهده نیست.

ریتینر هلالی

نمونه ریتینر هلالی از جنس پلاستیک می باشد و به کمک سیم های فلزی به دندان ها متصل می شود. این نگهدارنده برای حرکات جزئی و اصلاح موقعیت دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ریتینر ارتودنسی ثابت

در ادامه راجع به کاذبذد ابن ریتینر ها بیشتر صحبت شده است:

 

کاربرد-ریتینر-ارتودنسی-ثابت

 

حفظ موقعیت دندان ها

حفظ موقعیت دندان ها پس از درمان یک دغدغه برای افراد می باشد. پس از خارج کردن دستگاه های ارتودنسی دندان ها تلاش به بازگشت به محل قبلی خود را دارند. استفاده از ریتینر ها در پشت دندان ها سبب جلوگیری از این موضوع و نگه داشتن دندان ها در جای درست خود خواهد شد.

کمک به استحکام دندان ها

ریتینر ها در واقع به افزایش استحکام دندان های شما کمک می کنند و در پایداری دندان ها نقش اساسی دارند. ریتینر ها را به عنوان یک نگهدارنده دندان نیز می شناسند.

حفظ فضا برای رشد دندان ها

گاهی اوقات پیش می آید که کودک شما زودتر از موعد دندان های شیری خود را از دست می دهد. در این زمان است که نیازمند استفاده از ریتینر خواهند بود. این ریتینر ها سبب می شوند تا فضای مناسب برای رشد دندان ها حفظ شود. علاوه بر آن از مشکلاتی همچون جابجایی دندان ها جلوگیری می کند.

طول درمان ریتینر ثابت

ریتینر ها را می توانید برای مدت زمان های مختلفی استفاده کنید. ریتینر های ثابت قابلیت این را دارند که سال ها بدون مشکل پشت دندان ها قرار بگیرند. اما باید بدانید که مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل درمان ارتودنسی 9 ماه می باشد. در صورتی که طی ای مدت تمام مراقبت ها را به صورت درست و اصولی انجام دهید، درمان شما کامل خواهد شد و دیگر شاهد تغییر موقعیت دندان ها نخواهید بود. در صورتی که از ریتینر متحرک استفاده می کنید، سعی کنید فقط در هنگام خوردن غذا آن را از دهان خارج کنید.

چه کسانی نیاز به ریتینر ثابت دارند؟

استفاده از ریتینر های ثابت برای دو گروه از افراد لازم می باشد. گروه اول افرادی هستند که به تازگی از درمان ارتودنسی استفاده کرده اند. با کمک ریتینر ها موقعیت دندان ها در جای خود فیکس شده و مجدد دچار تغییر موقعیت و بازگشت به حالت اولیه نخواهند شد. گروه دیگر کودکانی هستند که زودتر از موعد دچار آسیب دیدگی دندان های شیری شده اند. در صورتی که از ریتینر استفاده نشود ممکن است فضای خالی برای رشد دندان ها اصلی پر شود و سبب بروز مشکل گردد.

کلام پایانی

استفاده از ریتینر ارتودنسی ثابت روشی برای ثابت نگه داشتن دندان ها در موقعیت فعلی خود پس از اتمام دوره ارتودنسی و خارج کردن دستگاه های آن از دهان می باشد. این ریتینر ها برای افرادی که به تازگی دستگاه های ارتودنسی را از دهان خارج کرده اند و کودکانی که دندان های شیری را زودتر از زمان موعد از دست داده اند بسیار الزامی می باشد. طول درمان ریتینر ها 9 ماه می باشد و با مراجعه به پزشک می توان از دیگر شرایط آن مطلع شد. همچنین ریتینر ها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به شرایط بیمار پزشک بهترین گزینه را به او معرفی خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر