متخصص ارتودنسی عظیمیه

فهرست مطالب

متخصص ارتودنسی عظیمیه ارتودنتیست چیست و چه تفاوتی با دندانپزشک دارد؟ این سوالی است که بسیاری از مردم برای اولین بار می‌پرسند زمانی که می‌خواهند متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند.

ارتودنتیست‌ها متخصصین دندانپزشکی در پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری های دندانی و صورت هستند. آنها طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی را برای صاف کردن دندان‌های کج و تراز کردن درست فک‌ها ارائه می‌کنند. اگر رویش دندان های شما هم تراز نیست، فک ها رو هم قرار نمیگیرند، ممکن است یکی از دو فک مقداری بیشتر از حالت نرمال جلو یا عقب باشد، دندان درست در جای خود رشد نکرده باشند، دندان ها کج رشد کرده باشند یا به دلیل رشد دندادن عقل کج شده باشند، ممکن است فاصله ی زیادی بین دندان ها وجود داشته باشد. همه ی این ها شامل ناهنجاری دندادن می شود و نیاز به ارتودنسی دارند.

متخصص ارتودنسی عظیمیه

اگر به دریافت خدمات تخصصی ارتودنسی در عظیمیه هستید با ما همراه باشید: ارتودنسی یکی از راه‌های درمان ناهنجاری های فک و دندان است. ارتودنسی دندان یکی از درمان‌های زیبایی محسوب می‌شود. البته اگر از چنین درمانی استفاده می کنید باید صبور باشید چرا که درمان با ارتودنسی کمی زمانبر خواهد بود.

ارتودنسی دندان چیست؟

کلمه ارتودنسی از دو ریشه ” ارتو” و “دنسی” تشکیل شده است. ارتو به معنای صاف کردن و دنسی به معنای دندان است. این علم یکی از علوم بسیار گسترده و پیچیده است که درمان موثری نیز برای ناهنجاری های فک و دندان محسوب می شود. ارتودنسی اولین شاخه تخصصی علم دندانپزشکی و دومین تخصص دنیای پزشکی است و همین تاریخچه غنی حکایت از اهمیت زیبایی دندان از گذشته‌های دور تا به امروز دارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه متخصص ارتودنسی در کرج تا انتها با ما همراه باشید.

 

متخصص ارتودنسی کرج
متخصص ارتودنسی کرج

قیمت ارتودنسی در عظیمیه

برای این که بتوانید هزینه ارتودنسی دندان‌های خود را برآورد کنید نیاز است که توسط پزشک متخصص ویزیت شوید. مشاوره و درمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی کرج دکتر حمید گلشاهی برای افرادی که به دنبال بهترین نتیجه هستند مطمئن‌ترین راه درمان است. در صورت نیاز به مشاوره، یا تعیین نوبت ویزیت متخصص ارتودنسی در کرج، با ما تماس بگیرید. 02632529735

بهترین متخصص ارتودنسی در عظیمیه

تحصیل در دوره دندانپزشکی عمومی 6 سال زمان می‌برد و بعد از آن باید در آزمون تخصصی دندانپزشکی شرکت کرد. دندانپزشکی دارای 11 رشته تخصصی است که ارتودنسی از تمام این شاخه‌ها بالاتر ایستاده است. همه داوطلبین برتر رتبه‌های آزمون تخصصی و رتبه های تک رقمی معمولا رشته تخصصی خود را ارتودنسی انتخاب می‌کنند، دوره تخصص ارتودنسی 3 تا 4 سال است و هرکس این دوره را به پایان برساند متخصص ارتودنسی نامیده می‌شود. بسیاری از کسانی که در دوره تخصص فارغ‌التحصیل می‌شوند در آزمون برد تخصصی نیز شرکت می‌کنند که دارای دو مرحله آزمون کتبی و عملی است.

یکی از بهترین پزشکان متخصص ارتودنسی عظیمیه ، دکتر حمید گلشاهی است که با تجربه و مهارت بسیار بالا در این زمینه فعالیت می‌کند و از جمله متخصصین برتر در این رشته محسوب می‌شود.که شما با آسودگی خاطر می توانید مراجعه نمایید.

متخصص انواع ارتودنسی در عظیمیه

در حالت کلی ارتودنسی در دو نوع ثابت و متحرک انجام می‌گیرد. در ارتودنسی ثابت از براکت و سیم استفاده می‌شود و شاید تنها دلیل استفاده از اصطلاح “سیم کشی دندان” به جای ارتودنسی همین است. این ارتودنسی ثابت است و بیمار نمی‌تواند آن را بردارد.

اما ارتودنسی‌های متحرک به دندان‌ها متصل نیست و بیمار می‌تواند به راحتی آنها را بردارد و دوباره در دهان بگذارد. این که کدام مدل از ارتودنسی برای شما مناسب است، مسئله‌ای است که پزشک متخصص دندانپزشکی باید در مورد آن تصمیم گیری کند.

ارتودنسی ثابت

این نوع ارتودنسی معمولا برای افراد بالای 12 سال انجام می‌شود، در ارتودنسی‌های ثابت براکت‌ها توسط چسب مخصوص ارتودنسی که کامپوزیت نام دارد، به دندان‌ها چسبانده می‌شود.

ارتودنسی نامرئی

به ارتودنسی معمولی که با براکت‌های فلزی انجام می‌گیرد، ارتودنسی مرئی می‌گویند، اما ارتودنسی نامرئی به شکلی از ارتودنسی گفته می‌شود که کاملا غیر قابل دید باشد. ارتودنسی با clear aligner ها ، ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی، ارتودنسی لینگوال از این نوع هستند.

 

متخصص ارتودنسی عظیمیه
متخصص ارتودنسی

 

ارتودنسی لینگوال

در این شکل از ارتودنسی سیم و براکت ها در سطح پشتی دندان ها و به طرف زبان قرار می گیرند، به نظر می رسد که تحمل حجم زیادی از سیم و براکت در داخل دهان برای بیمار سخت باشد، به همین دلیل این شکل از ارتودنسی رواج کمتری دارد.

ارتودنسی سرامیکی

این مدل از ارتودنسی شیوه نوینی محسوب می شود. جنس براکت ها در ارتودنسی سرامیکی شفاف است و سیم ها نیز در آن سفید یا بی‌رنگ است که در ترکیب با براکت های شفاف کاملا نامرئی است. این نوع ارتودنسی را تنها از فاصله کاملا نزدیک می‌توان مشاهده کرد و بسیار محبوب است.

ارتودنسی دیمون

براکت‌هایی وجود دارند که خود کیپ شونده نام دارند و براکت‌های دیمون نیز از این نوع هستند. براکت‌های دیمون در انواع مرئی و نامرئی تولید می‌شوند. جالب است بدانید که استفاده از این نوع ارتودنسی برای متخصص راحت تر است چرا که نیاز به حلقه‌های الاستومتری دور براکت ها نیست و براکت خود به خود کیپ می‌شود که همین مسئل کار را بسیار راحت‌تر می‌سازد. بنابر برخی گزارشات موجود در این زمینه گفته می‌شود که ارتودنسی دیمون نیازی به کشیدن دندان‌ها ندارد و طول درمان با ارتودنسی را نیز کاهش می‌دهد.

ارتودنسی متحرک

این ارتودنسی ها توسط خود بیمار در دهان گذاشته و برداشته می شوند. انواع  این ارتودنسی شامل  پلاک های متحرک، ارتودنسی خارج دهانی مثل هدگیر و چانه بند و فیس ماسک می‌شود.  الانیرهای شفاف و پلاک‌های متحرک که برای درمان مشکلات فکی به کار می‌روند و دستگاه‌های فانکشنال نام دارند .

 

متخصص ارتودنسی عظیمیه
متخصص ارتودنسی

چه کسانی به ارتودنسی احتیاج دارند

کسانی که دارای مشکلات کاملا قابل رؤیت فک هستند. به طور مثال بزرگی یا کوچکی یکی از فک ها یا فک های عقب رفته یا برآمده، همچنین افرادی که مشکلات دندانی از قبل نامرتبی دندان، عدم رویش مرتب دندان ها، دندان های نهفته و یا دندان های فاصله دار هستند به ارتودنسی نیاز دارند.

همچنین بسیاری از بیماران دارای مشکلات سندرمی در ناحیه فک و دهان و بیماران شکاف لب و کام نیز برای درمان مشکلات فکی و دندانی خود باید به متخصص ارتودنسی در کرج مراجعه کنند. اگر در منطقه کرج ساکن هستید و به دنبال مطب متخصص ارتودنسی در کرج می گردید، می‌توانید به مطب دکتر حمید گلشاهی مراجعه کرده و مشکلات خود را زیر نظر ایشان مرتفع سازید.

ارتودنسی فک یا ارتوپدی چیست؟

شاید جالب باشد بدانید که ارتودنسی فقط مخصوص دندان نیست و می‌توان فک را نیز ارتوپدی کرد. ناهنجاری های فک شامل کوچکی یا بزرگی فک بالا یا پایین است. درمان چنین ناهنجاری‌هایی به کمک متخصص ارتودنسی در کرج فک قبل از پایان سن رشد قابل انجام است. درمان به موقع چنین ناهنجاری درمان ساده تر و ارزان‌تری به همراه خواهد داشت.

بهترین سن درمان ارتودنسی

در قسمت های قبل هم اشاره کردیم که بهترین سن درمان ناهنجاری‌های فک و دندان قبل از پایان زمان رشد است. این سن در افرادی که از ناهنجاری فک بالا رنج می برند قبل از 10 سالگی و در فک پایین در حوالی سن بلوغ است. برای استفاده از درمان ارتودنسی ثابت بهترین سن 12 سالگی است که دندان‌های شیری ریخته و دندانهای دائمی رشد کرده باشند. با این حال درمان ارتودنسی محدود به این سنین نیست و در هر شرایط سنی که باشید می‌توانید به متخصص ارتودنسی در کرج مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید.

برای مراجعه به کلینیک ارتودنسی عظیمیه می‌توانید از خدمات تخصصی دکتر حمید گلشاهی متخصص ارتودنسی عظیمیه استفاده کنید و یا در هر شرایط سنی که هستید برای مشاوره و درمان از ایشان کمک بگیرید.

مدت زمان درمان ارتودنسی چند سال است؟

در گذشته برای رسیدن به نتیجه مطلوب در درمان ارتودنسی زمانی معادل 2 سال نیاز بود، اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی این زمان به 6 ماه کاهش یافته است. البته میزان مشکلات بیمار و پیچیدگی‌های درمانی او نیز در این مدت زمان تاثیرگذار است و گاهی نیاز است که بیمار چندین سال از درمان ارتودنسی بهره‌مند باشد.

 

متخصص ارتودنسی عظیمیه
متخصص ارتودنسی

با بریس از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد چه چیزی بخوریم صحبت کنیم، مهم‌تر است که آنچه را که نمی‌توانید بخورید در نظر بگیرید. هنگامی که از بریس استفاده می کنید، باید از غذاهای چسبناک و سفت خودداری کنید زیرا به طور بالقوه می توانند به ارتودنسی شما آسیب برسانند. غذای چسبنده ممکن است در براکت‌ها گیر کند و براکت‌ها یا سیم‌ها را شل کند، در حالی که غذای سفت گاهی اوقات می‌تواند سیم‌ها یا براکت‌ها را بشکند. برخی از نمونه‌های این نوع غذاها به طور کلی ناسالم هستند مانند چیپس، کارامل، تافی و سایر آب نبات‌ها، اما برخی از غذاهای سالم‌تر که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • آجیل
  • میله های پروتئینی
  • گرانولا (اگر خیلی بزرگ باشد)
  • چرم میوه ای
  • ذرت بو داده
  • کره بادام زمینی
  • تریل میکس
  • سایر کره های آجیل چسبنده

متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟

ارتودنتیست ها از دستگاه های دندانی ثابت و متحرک مانند بریس ها، نگهدارنده ها و باندها برای تغییر موقعیت دندان ها در دهان استفاده می کنند. آنها ناهنجاری های دندانی را درمان می کنند، از جمله:

  • دندان های کج
  • مشکلات گاز گرفتن، مانند اوربایت یا آندربایت
  • دندان های شلوغ یا دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند
  • ناهماهنگی فک

هدف از مراقبت های ارتودنسی بهبود بایت بیمار است. دندان هایی که صاف و یکنواخت هستند با دندان های مقابل در فک هم تراز خواهند شد. یک لقمه سالم تضمین می کند که می توانید درست بخورید، بجوید و صحبت کنید. در گذشته مراجعه به متخصص ارتودنسی با کودکان یا نوجوانانی مرتبط بود که نیاز به بریس داشتند. با این حال، ارتودنتیست ها می توانند مشکلات دندانی را در هر سنی اصلاح کنند.

 

متخصص ارتودنسی عظیمیه

عمل جراحی توسط متخصص ارتودنسی در عظیمیه

بیماری که دچار آندربایت یا اوربایت شدید است ممکن است نیاز به جراحی اصلاحی برای بلند کردن یا کوتاه کردن فک داشته باشد. ارتودنتیست ها از سیم، پیچ های جراحی یا صفحات برای حمایت از استخوان فک استفاده می کنند. جراحی فک تنها در صورتی استفاده می‌شود که رشد شما تمام شده باشد و درمان‌های ارتودنسی کمتر تهاجمی ناموفق بوده باشند.

اصلاح مال اکلوژن دندانی می تواند:

  • گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن را آسان تر کند
  • تقارن صورت و ظاهر کلی را بهبود بخشد
  • کاهش درد ناشی از اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • دندان‌ها را از هم جدا کند و تمیز کردن آن‌ها را آسان‌تر کند و به جلوگیری از پوسیدگی یا پوسیدگی دندان کمک کند.

 

متخصص ارتودنسی عظیمیه
متخصص ارتودنسی

سوالات متداول

مزایای درمان‌های ارتودنسی چیست؟

تراز مناسب دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند از مشکلات سلامت دهان و دندان در آینده مانند سایش دندان (ساییدگی) و بیماری لثه جلوگیری کند، یکی از بزرگترین مزایای درمان ارتودنسی لبخند زیبا و صاف است، درمان های ارتودنسی مانند بریس ها، ترازهای شفاف و سایر وسایل ارتودنسی می‌توانند ظاهر صورت شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند زیرا دندان ها، فک‌ها و لب‌ها را با هم هماهنگ می‌کند.

چگونه بفهمم که به درمان ارتودنسی نیاز دارم؟

فقط متخصص ارتودنسی شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر. ابتدا باید یک مشاوره اولیه را برنامه ریزی کنید. در اولین ویزیت شما، متخصص ارتودنسی ما تاریخچه کامل پزشکی و سلامت دندان شما را بررسی می‌کند، معاینه بالینی را انجام می‌دهد و رادیوگرافی و عکس‌های ویژه می‌گیرد. پس از آن، متخصص ارتودنسی ما تصمیم می‌گیرد که آیا ارتودنسی توصیه می‌شود یا خیر، و یک برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد می‌کند.

درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

از آنجایی که هر بیمار متفاوت است، متخصص ارتودنسی مدت زمان درمان شما را بر اساس مورد خاص شما تخمین می‌زند. شدت مشکل ارتودنسی شما، سن شما، روش درمانی مورد استفاده و عوامل دیگر می‌تواند بر مدت زمان درمان شما تاثیر بگذارد. به طور کلی، شما به طور منظم برای چند ماه یا سال به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود مراجعه خواهید کرد.

4.9/5 - (16 امتیاز)

6 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ارتودنسی با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      میانگین زمان درمان می‌ تواند بین ۱۲ تا ۱۸ ماه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر