نحوه کاهش دادن آسیب های ناشی از کشیدن سیگار بعد از کامپوزیت

فهرست مطالب

در صورتی که تاج دندان یا کامپوزیت ونیر روی دندانهای خود نصب کرده‌اید؛ سیگار کشیدن می‌تواند تاثیر بدی روی آنها داشته باشد. چون نه تنها موجب زرد شدن کامپوزیت ونیر خواهد شد بلکه می ‌تواند از مهمترین دلایل افتادن آنها از روی دندان باشد. در صورتیکه لثه‌های شما تحلیل رود یا به بیماری‌های لثه و عفونت دندان دچار شوید؛ احتمال افتادن کامپوزیت دندان باز هم بیشتر می‌شود. بعد از کامپوزیت دندان منعی در خوردن یا نوشیدن غذاها و یا کشیدن سیگار وجود ندارد اما بهتر است به مدت ۴۸ ساعت از کشیدن سیگار خودداری کنید تا کامپوزیت دندان دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد و برای مدت بیشتری روی دندانهای شما زیبا و جذاب باقی بماند. بعد از کامپوزیت دندان، دوره نقاهت و ریکاوری وجود ندارد و به محض اینکه باندینگ کامپوزیت روی دندان شما سفت شد می توانید هر نوع غذایی که دوست دارید بخورید و هر نوشیدنی را مصرف کنید. اگر به شما توصیه می شود که حداقل به مدت ۴۸ ساعت بعد از کامپوزیت دندان سیگار نکشید و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، شراب قرمز یا خوراکی های رنگی دیگر را مصرف نکنید؛ برای جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان است. در این مطلب ما سعی داریم نحوه کاهش دادن آسیب های ناشی از کشیدن سیگار بعد از کامپوزیت را برای شما شرح دهیم.

نحوه کاهش دادن آسیب های ناشی از کشیدن سیگار بعد از کامپوزیت

چکاپ منظم
در مرحله اول باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت سلامت دهان و دندان شما را بررسی کند. در این معاینه، دندان پزشک علائم ابتلا به بیماری لثه و یا پوسیدگی دندان ها را تشخیص خواهد داد. به افراد معمولی توصیه می‌شود که حداقل هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند اما برای افراد سیگاری بهتر است معاینات دندانپزشکی هر سه ماه یکبار انجام گیرد.
ترمیم لثه و دندان ها
افراد سیگاری پیش از نصب کامپوزیت ونیر باید تمام مشکلات دهان و دندان خود را برطرف نمایند. تمام پوسیدگی ها و عفونت های لثه یا دندان ها باید برطرف شود تا بعد از کامپوزیت دندان احتمال گسترش عفونت به حداقل برسد.
حفظ بهداشت دهان و دندان
بعد از کامپوزیت دندان، افراد سیگاری باید به خوبی مسواک بزنند و نخ دندان بکشند . زبان خود را نیز به خوبی تمیز کنند. استفاده از دهانشویه نیز به حفظ بهداشت دهان و دندان افراد سیگاری کمک می نماید. افراد سیگاری باید پشت دندان های خود را به طور کامل تمیز کنند.
انتخاب خمیردندان مناسب
بعد از کامپوزیت دندان نباید از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنید اما از طرف دیگر خمیر دندان باید از نوعی باشد که بتواند آثار تنباکو و دود سیگار را از روی دندان ها و کامپوزیت پاک کند. خمیر دندان هایی تولید شده است که مخصوص افراد سیگاری است و حاوی مواد قوی تر و بهتری برای تمیز کردن دندان و از بین بردن باکتری ها است. قرقره آب نمک و دهان شویه های مناسب نیز که مخصوص افراد سیگاری تولید شده به حفظ بهداشت دهان و دندان آنها بیشتر کمک می کند.
رعایت رژیم غذایی مناسب
سیگار کشیدن تنها عاملی نیست که به کامپوزیت دندان آسیب وارد می‌کند. برخی از غذاها نیز می توانند موجب زرد شدن و خورده شدن کامپوزیتها شوند. افراد سیگاری باید خوردن غذاهایی که به کامپوزیت دندان آسیب وارد می‌کند را به حداقل برسانند چون مصرف تنباکو به خودی خود آسیب زیادی به کامپوزیت ها وارد می کند. بنابراین بهتر است از نوشیدن قهوه و چای تا حد ممکن خودداری کنند. افراد سیگاری همچنین باید از خوردن غذاهایی که میزان اسید آنها بسیار بالاست خودداری کنند تا از ایجاد حفره روی دندانهای آنها جلوگیری شود.
بررسی مداوم دندانها
افراد سیگاری همچنین می توانند دندان های خود را به طور مداوم بررسی نمایند. در صورتی که هرگونه التهاب یا تحلیل لثه مشاهده کردند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و در صورتیکه سوزش و التهاب لثه بیشتر از دو هفته ادامه داشته باشد ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. اگر افراد سیگاری هنگام مسواک زدن خونریزی داشته باشند باید با دندان پزشک مشورت کنند. گاهی اوقات اوقات لکه های قرمز یا سیاه رنگ در داخل دهان یا روی زبان افراد سیگاری مشاهده می شود و اگر این علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشد باید توسط دندانپزشک بررسی شده و بلافاصله درمان شود.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر