چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟

فهرست مطالب

 

از دست دادن یا از کار افتادن دندان‌ها می‌تواند بر اعتماد به نفس و زندگی روزمره شما تأثیر منفی بگذارد، از جمله آنچه می‌توانید بخورید. ایمپلنت یک راه حل محبوب و طولانی مدت است که می‌تواند لبخند شما را بازگرداند.

ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های تیتانیومی هستند که در استخوان فک ثابت می‌شوند. استخوان به تدریج با ایمپلنت ترکیب می‌شود و آن را محکم و ایمن می‌کند تا بتواند مانند یک دندان طبیعی عمل کند. ایمپلنت‌ها با روکش (دندان مصنوعی) که با سایه، شکل و اندازه دندان‌های باقیمانده شما مطابقت دارد، پوشانده می‌شود و باعث می‌شود طبیعی به نظر برسد.

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟

در قدم اول برای پاسخ به اینکه چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند باید گفت با توجه به پیشرفت­هایی که در زمینه دندانپزشکی انجام شده، 95 درصد افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده­اند میتوانند بدون نگرانی عمل ایمپلنت را انجام دهند. پس اگر شما نیاز به ایمپلنت دندان در عظیمیه کرج دارید میتوانید با مراجعه به کلینیک اسمایل آرک، زیر نظر دندان پزشک متخصص دکترحمید گلشاهی از وضعیت دندان­­های خود اطمینان حاصل کرده و برنامه ایمپلنت خود را پیش بگیرید.

زمانی که افراد از سلامت عمومی مطلوبی برخوردار باشند، مانعی برای کاشت دندان وجود ندارد، اما اگر افراد دارای بیماری­ها و شرایط خاصی باشند، نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند، که در ادامه مطالب به این موارد اشاره خواهیم کرد.

در قدم اول برای تشخیص موانع ایمپلنت احتمالی باید التهاب و عفونت لثه، تراکم استخوان، فاصله سینوس و فاصله دندان­ها با گرفتن عکس رادیوگرافی بررسی شود.

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟

 

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند
چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند

التهاب و عفونت لثه

افرادی که دچار عفونت دهانی هستند، نمیتوانند ایمپلنت کنند. (عفونت­های دهانی معمولا با علامت­هایی مثل سفید شدن قسمت­هایی از دهان، دانه­های سفید داخل لپ، سوزش دهان واحساس گزگز در گلو همراه است). البته این مانع بعد از رفع عفونت دهانی و التهاب لثه برداشته میشود. اما تا قبل برطرف کردن عفونت امکان جراحی ایمپلنت برای افراد وجود ندارد. اگر شماهم احساس میکنید که دچارعفونت و التهاب لثه هستید در اسرع وقت به پزشک متخصص دندانپزشکی اسمایل آرک مراجعه کنید وعفونت لثه خود را درمان کنید.

تراکم استخوان

پایه ایمپلنت در استخوان فک قرارمیگیرد، پس از بررسی­ طول، پهنا و ضخامت استخوان توسط پزشک اگر فک برای حمایت ایمپلنت به اندازه کافی قوی نباشد و فضای کافی نداشته باشد پیوند استخوان فک که جراحی ساده­ای است صورت میگیرد.

عمل پیوند استخوان به چهار صورت انجام میشود:

  • اتوگرافت
  • آلوگرافت
  • زنوگرافت
  • مصنوعی

به صورت تقریبی بعد از گذشت 4 ماه ازعمل پیوند استخوان، فرد میتواند ایمپلنت دندان را انجام دهد.

فاصله سینوس­ها

این مشکل برای فک بالا به وجود می­آید و افراد نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند. زمانی که استخوان فک در عقب دهان در نزدیکی­های فک کافی نباشد و غشای بین سینوس و استخوان فک با گذشت مدت زمان طولانی (بر اثر عواملی مانند: جوییدن غذا) از­بین رفته باشد، باید سینوس بالا برده شود به اصطلاحی لیفت شود. علت فاصله سینوس ها میتواند شامل این موارد هم شود:

  • افزایش سن و تحلیل رفتن استخوان­ها
  • مصرف داروهای خاص
  • سرطان
  • بیماری­های لثه و پریودنتال

فرایند بهبود این عمل 6 ماه طول میکشد و پس از آن امکان انجام ایمپلنت دندان وجود دارد.

 

فاصله دندان­ها

یکی از موارد مهم در ایمپلنت دندان، فاصله دندان­ها می­باشد. زیرا برای انجام جراحی ایمپلنت باید جای یک دندان معمولی در لثه وجود داشته باشد. و از دلایلی که افراد نمیتوانند ایمپلنت کنند این است که مدت زمان زیادی از افتادن دندان گذشته باشد و فاصله میان دو دندان پر شده باشد. و باید از روش­های دیگری برای جای مناسبی برای ایمپلنت دندان فراهم نمود.

مواردی که ذکر شد با انجام عکس رادیوگرافی، قابل تشخیص است اما در قدم های بعدی افراد ممکن است بیماری های زمینه­ای و یا شرایط خاصی داشته باشند که نمیتوانند ایمپلنت کنند، از جمله این موارد شامل:

بارداری و ایمپلنت

برخی از بانوان در دوران بارداری اقدام به انجام جراحی ایمپلنت می­کنند. گاهی ممکن است به دلیل از دست دادن دندان خود به واسطه افزایش برخی هورمون ها و تغییراتی که در آن صورت میگیرد، کمبود کلسیم و دیگر موارد باشد. و از تاثیراتی که بر روی ظاهر و یا روزمرگی آنها دارد ترجیح آنها برای انجام ایمپلنت در این دوران می­باشد. اما توصیه پزشکان این است که زنان باردار نمیتوانند ایمپلنت کنند و باید این عمل را تا به دنیا آمدن فرزندشان به تعویق بیندازند.

از جمله دلایل مهمی که زنان باردار نمیتوانند ایمپلنت کنند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • احتمال خطر در جراحی و استفاده از داروهای اورژانسی که ممکن است برای جنین آسیب­ زا باشد.
  • در دوران بارداری باید از قرار گرفتن در برابر اشعه­ ایکس خود­­داری کرد. برای انجام ایمپلنت گرفتن عکس با اشعه ایکس ضروری است. وانجام این کار در دوران بارداری برای به خطر افتادن سلامت جنین توصیه نمیشود.
  • استفاده از داروی بی حسی
  • به وجود آمدن استرس و اضطراب در دوران بارداری خطراتی به همراه دارد و در رشد جنین تاثیرات مطلوبی به همراه ندارد. انجام عمل های غیرضروری در این دوران باعث افزایش استرس برای مادر میشود که ممکن اضطراب غیرقابل کنترلی به همراه داشته باشد.

سکته قلبی

در صورتی که فرد سابقه سکته قلبی در 6 ماه اخیر را داشته، توصیه میشود تا روند بهبودی کامل خود را طی نکرده عمل ایمپلنت را انجام ندهد. در انجام عمل ایمپلنت نیاز به حفظ آرامش و کنترل استرس است تا عمل تاثیر مطلوبی داشته باشد.

پوکی استخوان

کاشت دندان به روش ایمپلنت در افرادی که پوکی استخوان دارند یا به سرطان استخوان مبتلا هستند، توصیه نمی شود، زیرا اغلب از داروهایی حاوی بیس فسفونات با دوز بالا به مدت چند هفته یا چند ماه استفاده می کنند و این امر موجب کاهش روند بهبود پوکی استخوان میشود. مشهورترین داروی حاوی بیس فسفونات، فوزاماکس است. بنابراین ممکن است پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان جوش نخورد و بافت لثه این افراد به خوبی ترمیم نشود.

 

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند
چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند

 

دیابت

افرادی که دچار بیماری دیابت کنترل نشده­اند، یعنی جهت تنظیم قند خونشان دارو مصرف نمی­کنند، نمی­توانند ایمپلنت انجام دهند. انجام ایمپلنت برای بیماران دیابتی نوع اول و دوم که انسولین و دارو برای کنترل قند خونشان مصرف می­کنند، هیچ مانعی ندارد اما افرادی که دیابت کنترل نشده دارند نمیتوانند جراحی ایمپلنت انجام دهند، زیرا ممکن است دچاربیماری و یا عفونت لثه شوند.

مصرف دخانیات

آیا کسانی که دخانیات مصرف میکنند نمی­توانند ایمپلنت کنند؟

استفاده از سیگار و قلیان خودش دلیلی بر از دست دادن دندان­ها محسوب می­شود. علاوه بر آن میتواند عمل ایمپلنت هم با مشکل مواجه کند. موفقیت انجام عمل ایمپلنت در افراد سیگاری 15 درصد کمتر از سایر افراد میباشد. و همچنین توصیه میشود بعد از انجام عمل ایمپلنت تا زمان بهبودی کامل از دخانیات استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث عفونت در لثه شود.

شیمی درمانی و پرتو درمانی

شیمی درمانی تا حد زیادی ایمنی بدن را پایین میاورد و بیشتر از سایر افراد در معرض گرفتن عفونت هستند. پزشکان توصیه میکندد تا 6 ماه بعد از به پایان رسیدن دوره درمانی خود اقدام به ایمپلنت کنند در غیر این صورت این افراد نمیتوانند ایمپلنت کنند و دچار عفونت میشوند.

هنوز اطمینان ندارید که چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟ با همه این توضیحات اگر هنوز برای جراحی ایمپلنت اطمینان کافی پیدا نکرده ­اید، میتوانید با تیم فوق تخصصی ما در کلینیک اسمایل آرک واقع شده درعظیمیه کرج تماس بگیرید، تا با مشاوره رایگان توسط پزشکان فوق تخصص ما بهترین تصمیم را بگیرید.

همچنین در صورتی که قصد جراحی ایمپلنت دندان در کرج را دارید با همکاران ما جهت رزور نوبت در ارتباط باشید.

شماره تماس: 02632529735

 

سوالات متداول

مزایای ایمپلنت چیست؟

مانند دندان‌های واقعی در دهان شما احساس می‌شود و کاملا طبیعی به نظر می‌رسد، به شما توانایی جویدن را می‌دهد تا بتوانید هر چیزی را که می‌خواهید بخورید، از افتادگی صورت و جابجایی سایر دندان‌های مجاور جلوگیری می‌شود.

چه زمانی نمی توان ایمپلنت انجام داد؟

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید ممکن است برای درمان ایمپلنت دندان مناسب نباشید. اینها عبارتند از دیابت کنترل نشده، اختلالات لخته شدن خون، سرطان، مشکلات سیستم ایمنی و سوء مصرف مواد.

آیا بدن می‌تواند ایمپلنت دندان را پس بزند؟

خبر خوب این است که بسیار نادر است. ایمپلنت‌های دندانی سازگارترین و بادوام ترین جایگزین برای ریشه دندان‌ها هستند که تا 98 درصد از میزان موفقیت را دارند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

6 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان مورد نیاز دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ایمپلنت با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، برخی از افراد تورم، کبودی یا درد را تجربه خواهند کرد. این می تواند به میزان کاری که دندانپزشک شما برای نصب ایمپلنت باید انجام دهد بستگی دارد.

  1. سلام
    من بخاطر ی سری از مشکلات نمیتونم ایمپلنت انجام دهم، درمان های دیگری هم وجود داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      دندانپزشک شما می تواند در طول ارزیابی اولیه با شما در مورد مناسب ترین گزینه صحبت کند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر