انواع پرکردن دندان

فهرست مطالب

برای ترمیم دندان پوسیده، دندان پزشک قسمت پوسیده ی دندان را برداشته و سپس ناحیه ی خالی شده دندان را با ماده خاصی پر می کند. همچنین می توان برای ترمیم دندان های ترک خورده، شکسته و یا دندان هایی که با ناخن خوردن و دندان قروچه دچار فرسودگی شده اند از پرکردگی استفاده کرد.جهت ترمیم و کامپوزیت و ارتودنسی در کرج می توانید به کلینیک دندانپزشکی کرج مراجعه کنید.حال ما قصد داریم انواع پرکردن دندان را شرح دهیم.

انواع پرکردن دندان

پر کردن با طلا: پرکننده‌های طلا که مخلوطی از طلا با دیگر فلزات است برای تزئین، روکش و تاج دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد. روکش‌های طلا در لابراتوارهای دندان‌پزشکی آماده‌شده و سپس به محل موردنظر چسبانده می‌شود. پرکننده‌های طلا به‌خوبی توسط بافت لثه تحمل شده و ممکن است بیش از 20 سال عمر کنند. به همین علت بسیاری از پزشکان فلز طلا را از بهترین مواد برای پر کردن دندان می‌شناسند. البته این مواد اغلب گران‌تر از سایر مواد پرکننده دندان می‌باشند. مزیت این فلز این است که زنگ نمی‌زند و برای برخی از افرادی که به پرکننده‌های فلزی مثل آمالگام نقره‌ای‌رنگ حساسیت دارند، مطلوب‌تر است.

آمالگام: پرکننده آمالگام نقره‌ای‌رنگ ماده‌ای مقاوم برای پر کردن دندان است که نسبتاً ارزان نیز می‌باشد. اگرچه آمالگام دارای رنگ تیره‌ای می‌باشد که نسبت به روکش‌های چینی و کامپوزیتی قابل‌توجه‌تر بوده اما معمولاً برای پر کردن دندان‌های جلویی که قابل‌مشاهده هستند کاربرد ندارد. آمالگام مخلوطی از نقره، قلع، روی، مس و نزدیک به 50 درصد جیوه است که برای پر کردن دندان‌های عقب مورداستفاده قرار می‌گیرد. آمالگام در برابر فشار جویدن به‌خوبی مقاومت کرده و دست‌کم می‌تواند هفت سال یا بیشتر عمر کند.

رزین کامپوزیتی: پر کردن دندان با مواد همرنگ توسط رزین‌های کامپوزیتی ممکن خواهد بود و معمولاً برای پر کردن دندان‌هایی که طبیعی نشان دادنشان حائز اهمیت است به‌کاربرده می‌رود. این ماده مخلوطی از پلاستیک و ذرات ریز شیشه است که به‌طور مستقیم درون حفره قرارگرفته و سپس سخت می‌شود. پر کردن دندان با مواد همرنگ مثل کامپوزیت برای آسیب‌دیدگی‌های عمیق و بزرگ ایده آل نمی‌باشد زیرا ممکن است در طول زمان دچار خوردگی شوند. ازآنجایی‌که این مواد پرکننده همرنگ دندان می‌باشند، با مصرف چای، قهوه و یا تنباکو رنگ می‌گیرند و حداقل 5 سال دوام خواهند داشت.

پرسلن: روکش­های پرسلن از دیگر روش‌های پر کردن دندان با مواد همرنگ می‌باشند. پرکننده‌های سرامیکی یا چینی که از ماده‌ای به نام پرسلن ساخته می‌شوند به مدت 5 تا 7 سال دوام‌ دارند. پرکننده‌های پرسلن که inlay یا onlay نامیده می‌شود که به‌صورت سفارشی در لابراتوارهای دندان‌پزشکی آماده‌شده و به دندان چسبانده می‌شوند. با کمک این مواد پرکننده می‌توان دندان را مشابه دندان‌های طبیعی فرد پر کرد و در برابر لک شدن و رنگ گرفتگی نیز مقاوم می‌باشند. ترمیم پرسلن اغلب بیشتر دندان را می‌پوشاند و هزینه آن تقریباً مشابه روکش‌های طلا می‌باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر