جراحی فک و ارتودنسی

فهرست مطالب

جراحی فک و ارتودنسی : برای برخی از بیماران، درمان ارتودنسی به تنهایی نمی تواند مشکلات دندانی و اسکلتی بیمار را به طور کامل برطرف کند. اگر ریشه مشکل تراز بودن فک باشد که از رشد غیر معمول اسکلتی ناشی می‌شود، جراحی همراه با ارتودنسی ممکن است بهترین انتخاب برای اصلاح باشد.

جراحی اصلاحی فک که به عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می‌شود، برای اصلاح مشکلات عملکردی و همچنین مشکلات زیبایی انجام می‌شود. ممکن است شامل ناهماهنگی فک‌ها و دندان‌ها، رشد نامتقارن ناهموار فک و سایر بی‌نظمی‌های دندانی باشد که فراتر از تراز دندان‌ها هستند.

جراحی فک و ارتودنسی هر دو در راستای عمل های درمانی و زیبایی جهت وضعیت ظاهری دندانها و ناهنجاری های آن انجام میگیرد. در بعضی موارد جهت درمان ارتودنسی پزشک مجبور به جراحی فک میباشد تا درمان به راحتی صورت پذیرد تا نقش ترکیبی جراحی فک و ارتودنسی به خوبی نمایان گردد. هر دو روش در زیبایی، ترتیب و نظم دندان ها بسیار موثر میباشد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از این عارضه رنج میبرید توصیه ی ما این است که تحت نظر یک پزشک متخصص این عمل بر روی فک و دندانهای شما صورت گیرد تا دچار عوارض ناشی از آن نشوید.

 

جراحی فک و ارتودنسی

ارتباط بین جراحی فک و ارتودنسی

یک دندانپزشک حاذق و متخصص ابتدا وضعیت دندانها و حالت فک را بررسی میکند در صورتی که شرایط دندان ها طوری باشد که نیاز به جراحی فک نباشد از طریق ارتودنسی مشکل را برطرف مینماید. اما اگر شرایط بیمار پیچیده و حاد باشد، چنانچه تنها با عمل ارتودنسی قابل رفع نباشد متخصص تشخیص به جراحی فک میدهد. این عمل عمدتا به دلیل عدم تناسب فک، دندانها و چهره ی فرد صورت میگیرد اما در مواردی مانند فشردگی و تراکم دندانها که مشکلات کامی را در پی دارد از ترکیب جراحی فک و ارتودنسی استفاده میشود. به عبارتی میتوان گفت ارتودنسی پیش مرحله ای از جراحی فک به حساب می آید.

مدت زمان عمل جراحی فک و ارتودنسی

بسته به وضعیت بیمار طول دوره درمان متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی طول دوره ی عمل ترکیبی جراحی فک و ارتودنسی ۲ سال میباشد که طبق شرایط زیر انجام میشود:
مدت زمان مرتب سازی دندان و ارتودنسی آنها حدودا بین ۱۲ الی ۱۸ ماه طول میکشد. با عبور از دوره ی ارتودنسی نوبت به عمل جراحی فک میرسد که در حین انجام این کار تجهیزات ارتودنسی در دندانها وجود دارد.
پس از طی کردن عمل جراحی فک دوره ی ارتودنسی به مدت ۶ تا ۱۲ ماه تمدید میگردد.

 

جراحی فک و ارتودنسی

زمان مناسب برای ارتودنسی

همان طور که به آن اشاره کردیم هنگامی که ناهنجاری های فک و دندان توسط ارتودنسی قابل رفع نباشد از جراحی ارتودنسی استفاده میشود. این ناهماهنگی های موجود در دندان و فک شخص میتواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها اختلالات مادرزادی است.
کسانی که در کلام آن ها مشکلات ناواضحی وجود دارد و یا هنگام غذا خوردن با مشکل مواجه میشوند میتوانند از این عمل استفاده کنند. اغلب ارتودنیست ها جهت ماندگاری عمل ارتودنسی این نوع جراحی را توصیه میکنند‌. شیوه ی ترکیبی از دو عمل ارتودنسی و جراحی فک میتواند در پایان دوره ی ارتودنسی تاثیری فوق العاده داشته باشد. این نوع جراحی در بهبود عملکرد تکلم و تنفس نیز تاثیری مثبت دارد.

چرا جراحی فک برای افراد ضروری است؟

جراحی فک زمانی که ایرادات فراوانی در دندان ها و وضعیت فک وجود داشته باشد تجویز میشود. دلایلی مختلفی بر انجام این عمل وجود دارد که به آن ها اشاره میکنیم: انحراف در فک پایین و بالا، لبخند لثه ای یا مشاهده شدن لثه به مقدار بسیار زیاد در هنگام لبخند زدن، وجود نداشتن چانه، عقب بودن فک پایین با شدت بالا، تنگی شدید فک بالا، وارد آمدن ضربه به فک، اختلالات و مشکلات مادرزادی
این نقایص متخصص را وادار به جراحی فک و ارتودنسی میکند تا بتواند دوره ی درمان را تکمیل نماید.

عوارض احتمالی ناشی از ارتودنسی

جراحی فک جهت ارتودنسی میتواند عوارضی را ایجاد نماید که به آنها میپردازیم:
به وجود آمدن درد در نواحی انجام عمل پس لز جراحی
پدیدار شدن التهابات و تورم در بخش های جراحی
پیدایش عفونت در اثر رعایت نکردن نکات بهداشتی پس از جراحی
آسیب رسیدن به بخش هایی از دندان، لثه و استخوان
عوارض ناشی از بی هوشی از بی حسی

 

جراحی فک و ارتودنسی

 

نکات قابل توجه در جراحی فک و ارتودنسی

ارتوسرجری در رفع مشکلات فکی مانند کراس بایت، دیپ بایت و اپن بایت کاربرد دارد. عمل جراحی ارتودنسی و فک بر اساس بیهوشی و در اتاق عمل انجام میگیرد که سلامت کامل بیمار قبل از عمل از اهمیت بالایی برخوردار است.
فعالیت ها و رژیم غذایی افراد پس از عمل جراحی باید زیر نظر متخصص انجام گیرد تا دوره ی درمان تکمیل گردد و آسیب هایی به نواحی جراحی شده وارد نشود.

جهت ارتباط با کارشناسان کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک و برخورداری از مشاوره تخصصی و یا جهت اخذ نوبت متخصص ارتودنسی کرج دکتر حمید گلشاهی می توانید از طریق این شماره 02632521897 با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا ارتودنسی و جراحی فک فقط برای فک هایی که نامرتب هستند لازم است؟

ارتودنسی و جراحی فک به طور کلی برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که در موقعیت دندان‌ها و فک خود مشکل شدیدی دارند که تنها با درمان ارتودنسی قابل اصلاح نیست. گاهی اوقات ممکن است برای کسانی که فک‌هایشان در اثر تصادف آسیب دیده یا برای اصلاح نقص مادرزادی به انجام این عمل نیاز باشد.

جراحی فک اول صورت میگیرد یا ارتودنسی؟

درمان ارتودنسی معمولا قبل از جراحی فک انجام می‌شود. هدف این است که دندان ها را به گونه ای تنظیم کنیم که پس از انجام عمل جراحی به درستی جا بیفتند. درمان ارتودنسی برای مدتی پس از جراحی ادامه می‌یابد تا دندانها در موقعیت نهایی و بهینه خود برای عملکرد خوب قرار گیرند.

چرا جراحی فک برای بزرگسالان ضروری است؟

برخلاف کودکان، بزرگسالان دیگر در حال رشد نیستند، بنابراین تنها راه برای تغییر اندازه یا شکل استخوان‌های فک بزرگسالان، جراحی است.

به این مطلب امتیاز دهید

6 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا درمان ارتودنسی شروع می‌شود و سپس جراحی فک صورت میگیرد.

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه درمان بستگی به نیاز بیمار و مدت درمان دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه ارتودنسی با کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک در تماس باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      بله _ در کلینیک دندانپزشکی اسمایل آرک خدمات مربوط به ارتودنسی لینگوال نیز انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ونیر کامپوزیت یا لمینیت سرامیکی؟

هر دو درمان برای بهبود لبخند شماست. هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شوند.مزیت لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در ثبات رنگ آن است. ونیر کامپوزیت ، بسته به میزان مصرف مواد رنگی توسط بیمار هر سال احتیاج به پالیش دارد تا رنگ آن مجددا به حالت اول برگردد اما لمینیت سرامیکی ثبات رنگ عالی داشته و به مرور زمان رنگ نمی گیرد. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی هزینه کمتر آن نسبت به لمینیت و یک جلسه ای بودن درمان است. لمینیت سرامیکی یک درمان دو جلسه ای است.

اطلاعات بیشتر

ترمیم همرنگ ( کامپوزیت ) یا ترمیم غیر همرنگ ( آمالگام )؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اکثر بیماران به دلیل زیبایی بیشتر، طرفدار ترمیم های همرنگ ( کامپوزیتی ) هستند. در مورد اینکه کدامیک بهتر هستند باید گفت که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت نداشته و بسته به محل پوسیدگی، محل دندان در قوس فکی، میزان وسعت پوسیدگی، میزان نسج باقیمانده دندان پس از برداشت پوسیدگی، امکان ایزولاسیون دندان جهت ترمیم و… نوع ماده ترمیمی انتخاب می شود. پس بهتر است به جای اصرار به نوع خاصی از ماده ترمیمی ، انتخاب نوع ماده را به دندانپزشک خود بسپارید و مطمن باشید که با توجه به شرایط دندان ، مناسب ترین ماده ترمیمی انتخاب می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image][vc_column_text]ملاحضات

اطلاعات بیشتر

انواع نگه دارنده های ارتودنسی

پس از اینکه روابط دندانی و فکی ایده آل و لبخندی زیبا برقرار شد، برای اینکه دندان ها به همان وضعیت نامرتبی قبل از شروع درمان بازگشت نکنند ، نیاز است از نگه دارنده های ارتودنسی استفاده شود. این نگه دارنده ها در واقع باعث ثبات نتایج درمان می شوند. لذا نگه دارنده ها از مهم ترین مراحل درمان هستند و بیمار باید از آنها طبق دستور پزشک خود به طور دقیق استفاده نماید. در غیر این صورت نامرتبی دندان ها باز می گردد و برای اصلاح دوباره آن ، درمان مجدد ارتودنسی لازم می گردد. نگه دارنده ها به

اطلاعات بیشتر

انواع درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی به دو نوع کلی متحرک و ثابت تقسیم می شود که هر یک دارای زیر مجموعه های بیشتری نیز هستند. مثلا درمان ثابت به انواع شفاف و ارتودنسی لینگوال و معمول فلزی تقسیم می شود. درمان ارتودنسی متحرک غالبا در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی برای اصلاح مشکلات فکی و کمبود فضای دندانی ناحیه ای استفاده می شود. درمان ارتودنسی ثابت معمولا از سن ۱۲-۱۳ سالگی به بعد برای اصلاح موقعیت دندان ها و مرتب کردن کامل آنها به منظور برقراری طح لبخندی ایده آل انجام می شود. در بسیاری موارد بعد از درمان ارتودنسی متحرک، نیاز به

اطلاعات بیشتر